Název:
Místo paměti: Irské národní muzeum a komemorace velikonočního povstání ve výstavě Proclaiming a Republic
Překlad názvu:
The Site of Memory: National Museum of Ireland and Commemoration of Easter Rising in the Proclaiming a Republic Exhibition
Autoři:
Špína, Vladimír ; Kasáková, Zuzana (vedoucí práce) ; Bauer, Paul (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Výstava Proclaiming a Republic: The 1916 Rising (2016-2020) byla Národním muzeem Irska otevřena v rámci projektu Decade of Centenaries jako připomínka velikonočního povstání. Tato práce výstavu chápe jako místo paměti, které u příležitosti stoletého výročí reprezentovalo oficiální paměť povstání, a klade si za cíl tuto paměť analyzovat. Výstava je nahlížena prostřednictvím rámce SANE jako mnemonická formace a důraz je kladen na narativ výstavy. Jeho analýza vychází z předpokladů nové muzeologie, podle níž moderní muzea pracují buď s hegemonními (oslavnými, status quo udržujícími), nebo kontra- hegemonními (minoritními, status quo popírajícími) narativy. Obsah výstavy (texty, exponáty, fotografie), který byl autorem práce zdokumentován během opakovaných návštěv v letech 2017 a 2018, je podroben tematické analýze. Aplikací metody tematické sítě je v narativu výstavy identifikováno devět tzv. globálních témat - makrotémat zachycujících koho/co, jak a čím výstava komemoruje. Práce dochází ke zjištění, že výstava navzdory očekávání nové muzeologie upevňuje tradiční mýty velikonočního povstání a pracuje s převážně dominantními narativy. K narativům kontra-hegemonním přistupuje tak, aby ani po sto letech nerelativizovala význam povstání coby jednoho ze zakládajících mýtů moderního Irska. Vzhledem k...The Proclaiming a Republic: The 1916 Rising (2016-2020) exhibition was opened by the National Museum of Ireland as a part of the Decade of Centenaries project to commemorate the Easter Rising. This thesis understands the exhibition as a place of memory, which on the occasion of the centenary represents the official memory of the rising, and it aims to analyze this memory. The exhibition is perceived through the SANE framework as a mnemonic formation and the emphasis is put on narrative of the exhibition. Analysis of which is based on presumptions of the new museology, according to which modern museums utilize either hegemonic (celebratory, status quo-maintaining) or counter-hegemonic (minority, status quo-denying) narratives. The content of the exhibition (texts, exhibits, photographs), which was documented by the author of this thesis during repeated visits in 2017 and 2018, is subjected to thematic analysis. By applying the thematic network method, nine so-called global themes - macro-themes depicting who / what, how and by what is the exhibition commemorating - are identified within the narrative of the exhibition. The thesis determines that the exhibition, despite expectations of the new museology, reinforces traditional myths of the Easter Rising and employs predominantly dominant narratives....
Klíčová slova:
Irsko; komemorace; Národní muzeum Irska; paměť; velikonoční povstání; commemoration; Easter Rising; Ireland; memory; National Museum of Ireland