Název:
Hodnoty u dospívajících jedinců s poruchami chování
Překlad názvu:
Values in adolescents with behavioral disorders
Autoři:
Vrána, Jaroslav ; Hradilová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce se zabývá tématem hierarchie hodnot dospívajících jedinců s poruchami chování. Práce je rozdělena na část teoretickou, která má čtyři kapitoly a část výzkumnou čítající dvě kapitoly. První kapitola teoretické části se věnuje speciálně pedagogickým východiskům, vývoji speciální pedagogiky a jejímu přínosu, průběhu historického vývoje s dělením jednotlivých období a dále poruchám chování v širším smyslu. Druhá kapitola je zaměřena na poruchy chování v dětském věku a dospívání, jejich základní klasifikaci, příčinám vzniku, diagnostickým kritériím a prevenci a nápravám poruch chování. Třetí kapitola pojednává o hodnotách a hodnotové orientaci, jejich klasifikování, uspořádání a členění. Součástí kapitoly jsou i postoje, přesvědčení a preferování hodnot dospívajících jedinců. Poslední kapitola teoretické části je věnována osobnosti a jejím složkám, vývojovému období pubescence a adolescence a významu rodiny v období dospívání dítěte. Empirická neboli výzkumná část práce si klade za cíl zjistit, jaké hodnoty jsou zastávány dospívajícími jedinci s poruchami chování. Na základě toho byly stanoveny dílčí cíle, kterými jsme zjišťovali, zda existují rozdíly v hierarchii hodnot u dospívajících jedinců s poruchami chování a bez poruch chování. Dále pak zda existují rozdíly v hierarchii hodnot...This rigorous thesis' topic is the hierarchy of values in adolescents with behavioral disorders. The thesis is divided into a theoretical part, containing four chapters, and a research part comprising two chapters. The first chapter of the theoretical part explains the origins of special education, its development and benefits, its historical stages, as well as behavioral disorders in general. The second chapter focuses on behavioral disorders in childhood and adolescence, their classification, causes, diagnostic criteria, prevention and remedies. The third chapter discusses values and value orientation, their classification, organisation and division. It also includes attitudes, persuasion and preferences of values in adolescents. The last chapter of the theoretical part is dedicated to personality and its components, the developmental periods of pubescence and adolescence, and the importance of family for growing children. The empirical, or research, part's purpose is to uncover which values are held by adolescents with behavioral disorders. Based on that, partial goals were set to discover possible differences in value hierarchy in adolescents with and without behavioral disorders, further based on their age and gender. Quantitative research strategy method was used in this part of the thesis,...
Klíčová slova:
dospívání; hodnotová orientace; hodnoty; Poruchy chování; problémové chování; Rokeachův test hodnot; adolescence; Behavioral disorders; problem behavior; Rokeach Value Test; value orientation; values