Název:
Metody a strategie výuky žahavců se zaměřením na medúzy v přírodopisu na základní škole
Překlad názvu:
Methods and Strategies in Teaching of Cnidarians with Focus on Jellyfish in Biology Education at Primary School
Autoři:
Malúšová, Klára ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem kmene žahavců ve výuce přírodopisu na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Práce je rozdělena do tří částí. První část sleduje umístění tématu kmene žahavců v rámci kurikulárních dokumentů. Je zde uvedeno zařazení do RVP ZV a několika vybraných ŠVP. Dále tato část porovnává téma v učebnicích přírodopisu s doložkou MŠMT. V rámci porovnávání jsou vybráni zástupci kmene žahavců uvádění v učebnicích, kteří jsou následně podrobněji charakterizováni. Druhá část práce se zabývá formami a metodami výuky nejčastěji využívanými ve výuce přírodopisu a dotazníkovým šetřením, ze kterého je zjišťováno, jaké formy a metody nejčastěji využívají učitelé ve výuce kmene žahavců a jaké konkrétní aktivity do výuky zapojují. V poslední části jsou následně navrženy praktické aktivity do výuky kmene žahavců inspirované výsledky dotazníkového šetření a je zde popsána exkurze se žáky 6. ročníku do akvária Svět Medúz. KLÍČOVÁ SLOVA kmen žahavci, kurikulární dokumenty, nezmar, medúza, korál, formy a metody výuky, exkurze, Svět MedúzThis diploma thesis deals with the topic of phylum cnidaria as it is being taught in biology classes at primary schools and grammar schools. This work is divided into three parts. The first part deals the position of the topic of phylum cnidaria among curricular documents. It states its classification in the Czech Framework education programme (for Elementary Education) and some chosen School Education Programme. Furthermore, this part analyses the topic as it is written in biology class books, with the clause by the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. Representatives of phylum cnidaria that are mentioned in biology class books are characterised more thoroughly within the scope of the analysis. The second part of the thesis deals with the teaching methods and forms that are used in teaching biology the most frequently and the questionnaire research that tells us which forms and methods are being used the most by teachers to teach about phylum cnidaria and what specific activities they employ in class. The last part of the thesis consists of suggestions for practical activities for teaching the topic of phylum cnidarian inspired by the results of the survey and a description of educational excursion to the World of Jellyfish aquarium with 6th grade pupils. KEYWORDS phylum...
Klíčová slova:
exkurze; formy a metody výuky; kmen žahavci; korál; kurikulární dokumenty; medúza; nezmar; Svět Medúz; coral; curricular documents; excursion; Hydroidolina; jellyfish; phylum cnidaria; teaching methods and forms; World of Jellyfish