Název:
Využití dynamické a statické diagnostiky u dětí s poruchou attachmentu
Překlad názvu:
Possible Use of Dynamic and Static Assessment in Children witch Attachmet Disorder
Autoři:
Slabá, Andrea ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce si klade za cíl porovnat výsledky získané statickou a dynamickou diagnostikou u dětí s poruchou attachmentu v předškolním věku v oblasti kognitivních funkcí. V rámci dynamické diagnostiky je využívána metoda ACFS-cz, konkrétně čtyři subtesty: Třídění, Krátkodobá auditivní paměť, Krátkodobá vizuální paměť, Doplňování sekvenčních vzorců. Využívaná metoda statické diagnostiky je Woodcock-Johnson IV COG, konkrétně čtyři subtesty: Vizualizace, Verbální pozornost, Rozpoznávání obrázků, Analýza-Syntéza. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 16 dětí předškolního věku (3 až 6, resp. 8 let) umístěných v ústavní péči. Závěry výzkumu ukázaly, že mezi výsledky pretestu ACFS-cz a výsledky Woodcock-Johnson IV COG neexistují rozdíly. Zatímco porovnání výsledků posttestu ACFS-cz s Woodcock-Johnson IV COG prokázalo signifikantní rozdíly ve třech zkoumaných oblastech (Kategorizace, Krátkodobá auditivní paměť, Krátkodobá vizuální paměť). Z dynamické diagnostiky vyplynuly vhodné intervence pro kognitivní rozvoj dětí v ústavní výchově. Klíčová slova ACFS, Woodcock-Johnson IV COG, kognitivní funkce, porucha attachmentu, předškolní obdobíThis diploma thesis aims to compare the results in the field of cognitive functions obtained by static and dynamic assessment of children with attachment disorder at preschool age. The ACFS-cz assessment battery was used for the dynamic assessment, specifically four subtests: Categorisation, Short-term auditory memory (Story Retelling), Short-term visual memory, Sequential Pattern Completion. The method of static assessment was Woodcock- Johnson IV COG, specifically four subtests: Visualization, Verbal Attention, Picture Recognition, Analysis-Synthesis. The research sample consisted of 16 preschool children (3 to 6 respectively 8 years) placed in institutional care. The results showed that there were no differences between the of the ACFS-cz pretest scores and the Woodcock-Johnson IV COG scores. While the comparison of the results of the ACFS-cz posttest with Woodcock- Johnson IV COG showed significant differences in the three examined areas (Categorisation, Short-term auditory memory, Short-term visual memory). The outcomes of the dynamic assessment lead to suitable interventions for the cognitive development of children in institutional care. Keywords ACFS, Woodcock-Johnson IV COG, cognitive functions, attachment disorder, preschool age.
Klíčová slova:
ACFS|Woodcock-Johnson IV COG|kognitivní funkce|porucha attachmentu|předškolní období; ACFS|Woodcock-Johnson IV COG|cognitive functions|attachment disorder|preschool age