TY - THES TI - Rozvoj jazykových kompetencí u dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním věku TT - Development of language competencies of children with different mother language in preschool AU - Starková, Michaela AB - Diplomová práce se zabývá rozvojem jazykových kompetencí u dětí s odlišným mateřským jazykem v předškolním věku v běžné mateřské škole. Teoretická část práce je zaměřená na vymezení základní terminologie a zmapování problematiky dítěte s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole na základě analýzy odborné literatury. Předmětem empirické části práce je diagnostika jednotlivých jazykových rovin a individuální příprava pro vstup do základní školy u konkrétního dítěte s odlišným mateřským jazykem. Empirická část je zpracována formou případových studií. Šetření bylo realizováno ve vybrané mateřské škole, kde došlo ke zhodnocení úrovně jazykových kompetencí u sedmi dětí-cizinců v předškolním věku a k následnému srovnání výsledků testů po šesti měsících. Cílem diplomové práce bylo analyzovat úroveň jazykových kompetencí u dětí s odlišným mateřským jazykem, identifikovat jejich komunikační obtíže v jednotlivých jazykových rovinách, najít vhodné metody a postupy pro práci s těmito dětmi a zhodnotit přínos pravidelné individuální intervence. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že se u všech sledovaných dětí s odlišným mateřským jazykem objevují komunikační obtíže ve všech jazykových rovinách. Výsledky kontrolní diagnostiky pak jasně ukazují, že individuální intervence zaměřená na podporu českého jazyka... AB - The diploma thesis deals with the development of language competencies by children with different mother language in preschool age in a regular kindergarten. The theoretical part of the work is focused on defining the basic terminology and mapping the issues of a child with a different mother language in kindergarten based on the analysis of professional literature. The subject of the empirical part of the work is the diagnosis of individual language levels and individual preparation for entering primary school for a specific child with a different mother language. The empirical part is processed in the form of case studies. The survey was conducted in a selected kindergarten, where the level of language competences of seven children-foreigners of preschool age was evaluated and the results of tests after six months were subsequently compared. The aim of the diploma thesis was to analyze the level of language competencies in children with different mother language, identify their communication difficulties in individual language levels, find suitable methods and procedures for working with these children and evaluate the benefits of regular individual intervention. The results of the research show that all monitored children with a different mother tongue have communication difficulties at all... UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-436429 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/122716 A2 - Kotvová, Miroslava A2 - Komorná, Marie LA - cze KW - kindergarten KW - Dítě s odlišným mateřským jazykem KW - dítě-cizinec KW - communication KW - preschool age KW - diagnostics KW - language competences KW - komunikace KW - diagnostika KW - Child with different mother language KW - child-foreigner KW - předškolní věk KW - mateřská škola KW - jazykové kompetence PY - 2020 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -