Original title:
Sociální znevýhodnění dětí a mládeže na dětském psychiatrickém oddělení.
Translated title:
Social disadvantage of children and the young at the Department of Child and Adolescent Psychiatry
Authors:
Buschtová, Gabriela ; Němec, Zbyněk (advisor) ; Marádová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá klienty dětského psychiatrického oddělení, kteří jsou zde hospitalizováni s poruchami chování a přizpůsobení. Charakteristickým rysem těchto dětí je problémové chování a maladaptace pramenící z jejich sociálního znevýhodnění, jež má více podob. Prostředí a režim dětské psychiatrie jim nastavuje odlišná sociální měřítka a výchovné vzory, s nimiž si zvnitřňují jiné hodnotové vzorce a potřeby. Teoretická část definuje pojem sociálně znevýhodněné dítě. Dále uvádí funkci rodiny, vztahovou vazbu, výchovné styly jako základ primární socializace a jako základní kámen jejich působení ve společnosti. Praktická část je zpracována v podobě sedmi případových studií, které popisují jednotlivé klienty zařízení a jejich působení v tomto specifickém prostředí. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo dokázat u těchto dětí školního věku vliv sociálního znevýhodnění na jejich psychiku, jež se projevuje špatnými autoregulačními mechanismy, malým sebehodnocením a poruchami chování. Dalším cílem této práce bylo třeba zjistit, do jaké míry má na tyto děti dopad odlišné sociální prostředí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This diploma thesis focuses on clients of the Department of child and adolescent psychiatry who are hospitalized because of their behaviour and adaptation disorder. A significant sign of these children is their problematic behaviour and maladaptation resulting from their social handicap which has several forms. The environment of psychiatry centre adjusts different social measures and educational patterns and needs. The theoretic part describes the term of a socially disadvantaged child, moreover, it states the function of a family, relations and educational styles as a base of primal socialisation, as a headstone of their activity in society. The practical part of the thesis describes seven case studies about individual clients of the centre and their activity in this specific environment. The main goal of the investigation was to prove that the psyche of the school aged children is influenced by their social handicap which results in their bad self- control mechanisms, low self-evaluation, and also in their behaviour disorders. Another goal of the work was to discover whether the children are influenced also by their different social environment. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
authority of a parent; behaviour disorders; child's needs; department of child and adolescent psychiatry; dysfunctional family; foster family care; personality of a child; social disadvantage; autorita rodiče; dysfunkční rodina; dětská psychiatrie; náhradní rodinná péče; osobnost dítěte; poruchy chování; potřeby dítěte; Sociální znevýhodnění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122650