Název:
Vliv zadavatelů reklamy na obsah médií na příkladu motoristických časopisů
Překlad názvu:
Influence of Advertisers on Media Coverage on the example of Motoring Magazines
Autoři:
Formánek, Vojtěch ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Miessler, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá vliv zadavatelů inzerce na obsah tištěných českých motoristických časopisů skrze metodu kvantitativní obsahové analýzy. Ptá se tedy, zda zvýšená míra inzerce nemůže mít vliv na častější (a případně pozitivnější) referování o inzerentech v redakčních obsazích. Zkoumány jsou časopisy Svět motorů, Automobil revue a auto motor a sport. V teoretické části se zabývá tématem dvojího typu zákazníků - platících čtenářů, a platících inzerentů. Ti mohou - a dle dostupné teorie mnohdy rovněž mají - rozdílné či přímo protichůdné zájmy. Inzerent má zájem, aby se jeho produkty ukazovaly v médiu, kde inzeruje, v co nejlepším světle, naopak čtenář má zájem na tom, aby byl co nejobjektivněji zpraven o kvalitě produktů, o kterých v časopise čte. Teoretický základ vychází zejména z McQuaila (2009) a Jiráka a Köpplové (2015), kteří se dilematu dvou zákazníků obsáhle věnují. Prostor je věnován také několika zahraničním pracím na podobné téma, které jej zkoumaly například v kontextu italských módních časopisů. Samotný výzkum je postaven na výzkumných otázkách, které se ptají jak na možnou korelaci množství inzerce a redakčního obsahu (a jeho tonality), tak také na možný nepřímý vliv inzerentů směrem k nastolování témat, kterým se média věnují.This thesis examines the influence of advertisers on the content of printed motoring magazines through the method of quantitative content analysis. The thesis asks whether an increasement of advertising can or can not influence media's reporting on advertisers' products. The thesis examines three Czech printed motoring magazines: Svět motorů, Automobil revue and auto motor a sport. The theoretical part deals with the dual-market topic, in other words the theory of two types of media's customers: paying readers and paying advertisers. They can - and according to the theory they often do - differ in their interests. The advertiser is interested in showing his products in the media in the best possible light, on the contrary, the reader is interested in being informed as objectively as possible. The theoretical part is based mainly on McQuail (2009) and Jirák and Köpplová (2015), who deal, inter alia, with the dilemma of two customers. Part of the theory is devoted to several other research which have examined the same topic; e. g. in the context of Italian fashion magazines. The work itself is based on research questions that ask about a correlation between the amount of advertising and amount (and tonality) of editorial content devoted to the advertisers as well as a possible influence of...
Klíčová slova:
dilema dvou zákazníků; Inzerce; kvantitativní obsahová analýza; motoristické časopisy; reklama; tištěná média; trh dvojího produktu; vliv inzerentů; ads; Advertising; advertising bias; content analysis; dilemma of two customers; dual product market; influence of advertisers; motoring magazines; print media