Název:
Chemie jako součást přírodovědného vzdělávání na 2. stupni základní školy - komparace integrovaného a předmětově separovaného přístupu
Překlad názvu:
Chemistry as the Part of Lower Secondary Science Education - The Comparison of Integrated and Subject Separated Approches
Autoři:
Heřmanová, Nikola ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy je dnes hojně diskutovaným tématem a možným řešením do budoucna v mnoha zemích. Tento typ výuky odpovídá narůstajícím poznatkům z přírodních věd a minimalizuje opakování témat během výuky, čímž se snižuje jak zátěž učitelů, tak tlak na žáky. Bakalářská práce se zabývá v teoretické části porovnáním systémů výuky několika vybraných zemí se zaměřením na výuky přírodovědných předmětů na druhém stupni základní školy, a to zejména na postavení chemie. Praktická část je zaměřena na porovnaní těchto zemí podle jejich výsledků v mezinárodních šetřeních TIMSS a PISA se zohledněním na vliv integrovaného nebo předmětově separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Ve výsledcích zúčastněných zemí v mezinárodních srovnávacích šetřeních TIMSS a PISA nebyl zaznamenán jednoznačný rozdíl ve vlivu integrovaného nebo separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Pouze je možné zaznamenat lepší motivovanost žáků pro učení se těchto předmětů v případě integrovaného přístupu, tak jak je patrné z výsledků v Singapuru, ve Velké Británie nebo v Turecku.Integrated science education on lower secondary school is a widely discussed topic and a possible solution for the future in many countries. This type of education is in line with increasing science knowledge and it minimizes repetition of topics during lessons, reducing both the burden on teachers and the pressure on pupils. The bachelor's thesis deals in the theoretical part with a comparison of teaching systems of several selected countries with a focus on teaching science subjects on lower secondary school, especially on the position of chemistry. The practical part is focused on the comparison of these countries according to their results in the international survey TIMSS and PISA, taking into account impact of an integrated or subject-separated approach to science teaching. There was no clear difference in the impact of an integrated or separate approach to science teaching in the results of the participating countries in the international comparative survey TIMSS and PISA. It is only possible to see better motivation of pupils to learn these subjects in the case of an integrated approach, as can be seen from the results in Singapore, the United Kingdom or Turkey.
Klíčová slova:
integrovaná výuka přírodovědných předmětů; PISA; TIMSS; výuka chemie na základní škole; integrated science education; lower secondary chemistry education; PISA; TIMSS