Název:
Motivační faktory ovlivňující autoregulované učení žáků středních škol
Autoři:
Nehéz, Pavel Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na motivační faktory ovlivňující autoregulované učení žáků středních škol. Cílem teoretické části je definovat pojmy: autoregulované učení, metakognice, motivace k učení, vnitřní a vnější cílová orientace, osobně vnímaná zdatnost, zkoušková úzkost, atribuční přesvědčení a hodnota učení. Teoretická část bude zpracována metodami analýzy, následné syntézy a případné komparace informací získaných z odborných zdrojů, které tvoří zejména odborné monografie, časopisy a sborníky. Cílem praktické části bude zjistit, v jaké míře a na jaké úrovni se u žáků střední odborné školy vyskytují motivační faktory, které ovlivňují jejich autoregulované učení. Těmito faktory jsou vnitřní cílová orientace, osobně vnímaná zdatnost, atribuční přesvědčení a hodnota učení. K dosažení tohoto cíle bude použita dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat je dotazník MSLQ, který byl v roce 2015 adaptován na české prostředí. Průzkumný soubor tvoří žáci střední odborné školy. Výsledky průzkumného šetření mohou učitelům dané střední školy pomoci ke zdokonalení jejich práce s motivací žáků ve výuce.The Bachelor thesis focuses on the motivating factors influencing self-regulated learning of secondary school students. The aim of the theoretical part is to define the following concepts: self- regulated learning, metacognition, learning motivation, intrinsic and extrinsic goals, self-efficacy, exam anxiety, attributional beliefs and task value. Theoretical part will be processed by using analysing methods followed by synthesis and possible comparison of the information acquired from the professional sources consisting mainly of monographies, magazines and collections. The aim of the practical part is to find out to what extent and level the motivating factors influencing self-regulated learning occur in the case of the specialized secondary school students. These factors are intrinsic goals, self-efficacy, attributional beliefs and task value. In order to reach the aim the questionnaire method will be used. The instrument used for the data collection is the MSLQ questionnaire adapted into Czech environment in 2015. Specialized secondary school students constitute the fact-finding complex. The results of the explorative investigation may help particular secondary school teachers to improve their work with students ‘motivation within schooling process.
Klíčová slova:
atribuční přesvědčení; autoregulované učení; hodnota učiva; metakognice; motivace k učení; osobně vnímaná zdatnost