Název:
Návrh začlenění problematiky Průmysl 4.0 do výuky oboru Nábytkářská a dřevařská výroba
Autoři:
Baráková, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem práce je návrh začlenění problematiky Průmysl 4.0 do výuky oboru vzdělávání 33-42-M/01 Nábytkářská a dřevařská výroba. Práce by měla poskytnout základ pro zpracování a začlenění této problematiky do školního vzdělávacího programu a následně i do výuky. Současně s tím by výsledný návrh měl sloužit jako podklad pro tvorbu tematického plánu a pro přípravu učitele na výuku. Obsahem bakalářské práce je teoretické vymezení základních pojmů a informací k danému tématu a následně jejich praktické uplatnění při tvorbě návrhů a řešení. Teoretická část se zabývá především oblastmi jako je plánování výuky, didaktická analýza učiva a pedagogické dokumenty, zejména rámcové a školní vzdělávací programy. Součástí je i obecné vymezení problematiky Průmysl 4.0 a její souvislost se vzděláváním. Na teoretickou část navazuje návrh na praktické začlenění výše zmíněné problematiky do výuky na střední škole, který by měl pomoct učitelům při zpracování, přípravě a vyučování daného tématu. Vlastní návrh je koncipován tak, aby bylo možné toto téma začlenit do školního vzdělávacího programu. Výsledkem je tedy soubor učiva a výsledků vzdělávání, které jsou doplněny obecným cílem, charakteristikou učiva, možnostmi realizace výuky apod. Koncept je možné využít pro samostatný předmět, nebo je možné začlenit jednotlivá témata do učebních osnov více předmětů, podobně jako průřezová témata. Součástí práce je také její zhodnocení, diskuse výsledků, vzniklých problémů a návrhy jejich řešení. Bakalářská práce je přínosem nejen vlastním návrhem, ale i tím, že zmiňuje aktuální téma Průmysl 4.0. Svým obsahem a výsledky také upozorňuje na význam této problematiky a její souvislost se vzděláváním.The main object of this bachelor thesis is an integration concept of Industry 4.0 to branch of education Furniture and timbering production. This bachelor thesis should afford a basis of processing and integration this subject to school educational programme and afterwards to classwork as well. Along with this the final concept should serve as a basis of thematic plan definition and of teacher´s preparing for class. The bachelor theses contents theoretical definition of the basic concepts and information on given subject and afterwards its practical use on making concepts and solutions. Theoretical part is concerned with domains such as classwork scheduling, didactic analysis of curriculum and educational papers, especially with framework education programme and school education programme. It includes general definition of Industry 4.0 and its connection with education. Onto theoretical parts follows concepts for practical integration aforementioned subject into the secondary school education which should help teachers with process, preparation and teaching this topic. The very concept makes it possible to integrate this topic to school educational programme. The result of it is then a group of subjects and education results along with general educational purposes, curriculum characteristics, potential classwork implementation and so on. The concept is possible to use as a new school subject or it is possible to integrate single topics to several school subjects in the current curriculum. A part of the thesis is also its assessment, explanation of results and arisen issues and suggestions to their solutions. The bachelor theses contributes not only by its concept, but also by mentioning actual topic Industry 4.0. By the contents and results the theses call attention to consequence of this topic and its connection with education as well.
Klíčová slova:
nábytkářská a dřevařská výroba; pedagogické dokumenty; plánování výuky; průmysl 4.0; rámcový vzdělávací program; čtvrtá průmyslová revoluce; školní vzdělávací program