Original title:
Protiblokovací systémy brzdové soustavy a systémy jízdní stability vozidel
Authors:
Fischer, Michael Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá protiblokovacím systémem brzdové soustavy a systémy jízdní stability vozidel. Teoretická část práce popisuje teorii sil působících na vozidlo. Důraz je kladen zejména na proces brzdění. Dále se zaměřuje na konstrukci brzdové soustavy s protiblokovacím systémem, regulaci prokluzu kol a konstrukci elektronického stabilizačního programu. U jednotlivých systémů je uveden popis jejich funkce. Praktická část práce se věnuje měření vozidla Volkswagen Golf IV, které proběhlo na válcovém dynamometru. Měření se zabývalo procesem brzdění při aktivním i neaktivním ABS. Výsledky měření obsahují popis průběhu brzdné síly, brzdného zpomalení a rychlosti. V závěru praktické části je porovnání průběhu brzdění při aktivním ABS s rozdílným tlakem pneumatik.Master’s thesis deals with anti-lock braking system and systems for riding stabilization of vehicles. Theoretical part of this paper describes active forces on a vehicle with emphasis on the braking process. The next part describes a design of a braking system with anti-lock braking system, and anti-slip regulation, and design of electronic stabilization program. Every subchapter dealing with system also contains a description of its function. Practical part of this thesis deals with measurement of braking with active and no active ABS done with Volkswagen Golf IV. This measurement was done on chassis dynamometer. Measured results describe the process of braking force and braking acceleration or deceleration. In the end of the thesis is comparison of results of braking with ABS for different pressure inside of tires.
Keywords:
ABS; ASR; brzda; ESP