Název:
Sexuality education in Nicaragua
Autoři:
Gorokhova, Elena Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This Diploma Thesis focuses on the sexuality education in the public schools of Nicaragua. Comprehensive sexuality education constitutes a system of medical and educational methods, which help to teach broad number of aspects of human sexuality. The materials for the study were gathered during a student internship in Nicaragua between February-March, 2018. The answers of all 200 participants were processed in Statistica. The results of the research illustrate a common attitude toward the need to implement more sexuality education content (81% of the respondents). It emphasizes the role of teachers and family members in adolescents` formation. As stated by 31% of the students, abstinence is taught foremost, and as the primary method of sexually transmitted diseases prevention. Furthermore, a relationship between gender and educational information was found; women are taught about abstinence more than men, 37% of women did not know about other methods of contraception except the abstinence. While the relationship between religiosity and sexual awareness is not relevant. The research also shows that most of the respondents (98%) are confident about their decisions on sexuality matters. and have a strong opinion on their sexual behaviour.Diplomová práce se zaměřuje na vzdělávání v oblasti sexuality ve veřejných školách v Nikaragui. Komplexní vzdělávání v oblasti sexuality představuje systém lékařských a vzdělávacích metod, které pomáhájí naučit žáky a studenty širokému spektru aspektů lidské sexuality. Materiály pro toto diplomovou práci byly shromážděny během studijní stáže v Nikaragui od února do března roku 2018. Odpovědi všech 200 účastníků byly zpracovány v programu Statistica. Výsledky výzkumu dokládají společný postoj k nutnosti provádění více výuky v kontextu sexualního vzdělávání (myslí si to 81% respondentů). Vysledky šetření zdůrazňují úlohu učitelů a členů rodiny při sexuálním zvdělávání mladistvých. Jak uvedlo 31% studentů, abstinence je způsob prevence sexuálně přenosných chorob a je hlavní tendencí ve vzdělávání. Navíc byl zjištěn vztah mezi pohlavím a způsobem výuky; ženy jsou poučeny o abstinenci více než muži, 37% žen nevědělo o jiných metodách antikoncepce kromě abstinence. Vztah mezi náboženstvím a sexuálním vzděláváním nebyl zjištěn. Výzkum také ukazuje, že většina respondentů (98%) je přesvědčena o svých rozhodnutích v otázkách sexuality a má jasný názor na sexuální chování.
Klíčová slova:
abstinence; machismo; nechtěné těhotenství; rodina; rozhodovací proces; sexuální chování; studenti