Original title:
Semi-aktivní tlumicí jednotka vozidla
Translated title:
Vehicle Semi-active Damper Unit
Authors:
Odstrčil, Aleš ; Fojtášek, Jan (referee) ; Blaťák, Ondřej (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou semi-aktivního tlumení a jeho použitím u nákladních vozidel. První část této diplomové práce se zabývá rešerší existujících tlumících systémů, především u nákladních vozidel. Následně jsou porovnávány různé způsoby regulací tlumení. Po této analýze byly vytvořeny dvě verze přestavby sériového tlumiče na semi-aktivní. V závěru této práce jsou obě verze porovnány.
This diploma thesis deals with the issue of semi-active damping and its use in trucks. The first part of this thesis deals with a research of existing damping systems, especially for trucks. Subsequently, different ways of damping control are compared. After this analysis, two versions of the conversion of the series dumper to semi-active were created. At the end of this work, both versions are compared.
Keywords:
control principle; electromagnetic valve; quarter model; semi-active damper; vehicle semi-active damper unit; elektro-magnetický ventil; regulační princip; semi-aktivní tlumicí jednotka vozidla; semi-aktivní tlumič; čtvrtinový model
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/192647