TY - THES TI - Psychosociální aspekty dyslexie u osob ve výkonu trestu v ČR TT - Psychosocial Aspects of Dyslexia Among Prison Inmates in the Czech Republic AU - Kejřová, Kateřina AB - Studie se zabývá mapováním psychosociálních aspektů u osob s dyslexií ve výkonu trestu odnětí svobody v ČR. Porovnává je s jejich výskytem u skupiny z nevězeňské populace s dyslexií, a dále pak vězňů i nevězňů bez dyslektických obtíží. Výzkumný vzorek čítal 200 respondentů (50 respondentů v každé skupině) ve věkovém rozpětí 20 až 64 let, kteří splňovali podmínky české národnosti, mateřského českého jazyka, věku a IQ. Data byla snímána pomocí baterie složené z Ravenových standardních progresivních matic, z diagnostické baterie zaměřené na problematiku specifických poruch učení, anamnestického dotazníku, dotazníku obecné vlastní efektivity a SPARO. Výsledky prokázaly tyto protektivní faktory ve vývoji jedinců s dyslexií: vyšší dosažené vzdělání respondentů, lepší hodnocení z vyučovacích předmětů cizí jazyk, matematika, fyzika a chování, nižší počet sourozenců vlastních, vyšší počet blízkých osob, více absolvovaného doučování, vyšší kulturní kapitál rodiny - vzdělání matek i otců, vyšší self-efficacy, vyšší pocit důležitosti pro druhé a společnost, vyšší spokojenost se životní situací, včasná diagnóza hyperaktivity v dětství, nižší adjustační variabilita a nižší frustrovanost a cílesměrnost. Poté byly prokázány některé neutrální faktory ve vývoji. Poslední skupina tvořila proměnné, u kterých se... AB - The study focuses on psychosocial aspects of prisoners with dyslexia in the Czech Republic. The target group is compared with respondents from noncriminal population with dyslexia, and respondents from prison and also noncriminal population without dyslexic difficulties. Research sample comprised of 200 respondents (50 respondents per each group) in the age range from 20 to 64 years. Data were collected via Raven's standard progressive matrices, assessment battery on specific learning disabilities, personal history questionnaire, self-efficacy scale and personality questionnaire (SPARO). The results show the following protective aspects in the development of children with dyslexia - higher educational level, better grades in school in subjects such as Foreign language, Mathemathics, Physics and Behavior, lower number of siblings, higher number of close persons and help from them, family cultural capital (level of education of mother and father), higher self-efficacy, a feeling of importance to others, greater level od satisfaction with their life, early diagnosis of hyperactivity and results of personality questionnaire SPARO (mean adjusting variability; and moderate frustration and target directionality). Some aspects were interpreted as neutral, and some factors show no inter-group difference.... UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-415367 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/118859 A2 - Boukalová, Hedvika A2 - Morávková Krejčová, Lenka A2 - Špačková, Klára LA - cze KW - dyslexia|convicted|forensic psychology|Czech prison|literacy|psychosocial aspects of dyslexia KW - dyslexie|odsouzení|forenzní psychologie|české vězeňství|gramotnost|psychosociální aspekty dyslexie PY - 2020 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -