Original title:
Hrubá motorika u dětí se specifickými poruchami učení
Translated title:
Gross motor skills in children with specific learning disabilities
Authors:
Čumpelíková, Nikola ; Dlouhý, Martin (advisor) ; Pádivý, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce zjišťuje vliv specifických poruch učení na hrubou motoriku žáků na základních školách. Primárním cílem je zjistit, která specifická porucha učení ovlivňuje hrubou motoriku, tudíž může mít vliv na obtíže v tělesné výchově. Pro dosažení primárního cíle jsem si zvolila dílčí cíl, kterým je zjistit, zda se v průběhu posledních deseti let zvýšil nebo snížil počet žáků se specifickými poruchami učení na základních školách. Sekundárním cílem je zjistit informovanost učitelů tělesné výchovy na základních školách o problematice specifických poruch učení a zohlednění žáků v hodinách tělesné výchovy, v případě, že se u nich objevují projevy specifických poruch učení. K dosažení těchto cílů bude využito analýzy odborné literatury a dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo provedeno prostřednictvím elektronického dotazníku, který vyplnilo 55 respondentů ze základních škol ve Středočeském kraji. Výsledky dotazníkového šetření jsou zpracovány do grafů a tabulek. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části se zabývám problematikou specifických poruch učení, dále motorikou člověka a hodnocením žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V praktické části se zaměřuji na obtíže žáků se specifickými poruchami učení v hodinách tělesné výchovy a jejich zohlednění. KLÍČOVÁ SLOVA...This diploma thesis examines the influence of specific learning disabilities on the gross motor skills of pupils at primary schools. The primary objective is to find out which specific learning disability affects gross motor skills and thus may have an impact on physical education difficulties. To achieve the primary goal, I chose a partial goal, which is to find out whether over the past ten years has increased or decreased the number of pupils with specific learning disabilities in primary schools. The secondary objective is to determine the awareness of PE teachers in primary schools about the issue of specific learning disabilities and to consider pupils in physical education lessons if they experience specific learning disabilities. The analysis of literature and questionnaire will be used to achieve these goals. The questionnaire survey was carried out by means of an electronic questionnaire, which was filled in by 55 respondents from primary schools in the Central Bohemia Region. The results of the questionnaire survey are processed into graphs and tables. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part I deal with the issue of specific learning disabilities, then the motor skills of people and assessment of pupils with special educational needs. The practical part focuses on...
Keywords:
Gross motoricity; movement skills; older school age; specific learning disorders; younger school age; Hrubá motorika; mladší školní věk; pohybové dovednosti; specifické poruchy učení; starší školní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118109