Original title:
Frazeologie na 1. stupni základní školy
Translated title:
Phraseology at Primary School
Authors:
Vancová, Klára ; Hájková, Eva (advisor) ; Palkosková, Olga (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na žáky prvního stupně základních škol, konkrétně na žáky druhého vzdělávacího období, u kterých je zkoumána znalost lidových frazémů a porozumění jim. Teoretická část práce se věnuje vymezení důležitých pojmů v oblasti frazeologie, například definici a charakteristice frazému, jeho funkci, možným způsobům klasifikace frazémů a jejich různým variantám a aktualizacím. Dále se práce zabývá vlivem sociálního prostředí, ze kterého žák pochází, na znalost frazémů. Práce se také zaobírá způsoby, jakými ovlivňuje znalost lidových frazémů a porozumění jim základní škola. Praktická část práce zahrnuje hlavní šetření, jehož výzkumná metoda je kvantitativní. Šetření je realizováno prostřednictvím dotazníků s otevřenými otázkami. Celkový počet respondentů, kteří se zapojili do hlavního šetření, je 301. Respondenti navštěvují jak městské školy (pražské i mimopražské), tak menší školy na vesnicích. Na základě analýzy učebnic se předpokládá, že žáci mají větší možnost se setkat s tradičními frazémy než s kulturními. Z tohoto důvodu se praktická část diplomové práce zaměřuje pouze na tento druh frazémů a zjišťuje, jaký typ lidových frazémů činí žákům největší problémy (ať už ve znalosti, či v porozumění), a které frazémy jsou naopak žákům známější a srozumitelnější. Práce dále přináší...The thesis focuses on primary school pupils, specifically on the pupils of the second educational period, whose knowledge and understanding of folk phrasal idioms are examined. The theoretical part of the thesis is devoted to the definition of important terms in the field of phraseology, such as the definition and characteristics of a phrasal idiom, its function, possible ways of phrasal idoms classification and various variants and updates of phrasal idioms. Furthermore, the thesis explores the influence of the social background, from which a pupil comes, on the knowledge of phrasal idioms. The thesis also addresses possible ways how a primary school can influence pupil's knowledge of folk phrasal idioms and understanding them. The practical part of the thesis includes the main survey, where the research method is quantitative. The survey is conducted through open-ended questionnaires. The total number of respondents, who participated in the main survey, is 301. Respondents attend both municipal schools, which are in Prague as well as in other cities, and smaller schools in villages. Based on the analysis of textbooks, it is assumed that pupils have a greater opportunity to encounter folk phrasal idioms than cultural phrasal idioms. For this reason, the practical part of the thesis focuses only on...
Keywords:
a primary school pupil; folk phrasal idiom; phrasal idiom; phraseology; questionnaire; social background; dotazník; frazeologie; frazém; lidový frazém; sociální prostředí; žák prvního stupně
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117983