Název:
Slovní úlohy o penězích ve 2. ročníku ZŠ
Překlad názvu:
Word problems about money in the 2nd year of primary school
Autoři:
Vodrážková, Lucie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této diplomové práce je porozumět myšlenkovým procesům žáků při řešení slovních úloh o penězích. Konkrétně se zaměřuji na žáky druhého ročníku základní školy a slovní úlohy, ve kterých se objevuje nominální hodnota mincí, počet mincí a celková suma. Proto cílem diplomové práce je zmapovat a klasifikovat úlohy o penězích ve třech současně používaných řadách učebnic matematiky pro druhý ročník. Obsahem Teoretické části je vymezení raného školního věku, dále vybrané očekávané výstupy z RVP ZV pro první i druhé vzdělávací období, matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, finanční gramotnost, slovní úlohy, strategie řešení slovních úloh, zásadní problémy žáků při řešení slovních úloh, komentáře ke slovním úlohám o penězích vyskytujících se ve třech řadách učebnic pro druhý ročník základní školy (Prodos, Taktik, H- mat),jejich rozdělení do třech typů (celková suma, nominální hodnota mince a počet mincí) a vzájemné porovnání. Cíl praktické části je analyzovat myšlenkové procesy žáků druhého ročníku při řešení slovních úloh o penězích, především se zaměřit na žákovské chyby při jejich řešení. Je uvedena metodologií kvalitativního výzkumu. Předexperiment je udělán se sedmi žáky, první a druhý experiment s deseti. V této části je zpracována příprava každého experimentu, popis realizace, rozebrané...The principal objective of this thesis is the comprehension of students' mental processes while solving verbal math problems about money. There searchis focused on pupils in the first stage of primary school and in particular verbal math problems, in which nominal value of coins, quantity of coins and their total particular verbal math problems, in which nominal value of coins, quantity of coins and their total sum play a key role. There fore, the objective of this diploma thesis is to lay out classify mony-related exprecises in thee currently used lies of elementary school mathematics text books for grade. The theoretical part consist of demarcation of early school age, a certain number of fanticipate dacts by RVP ZV for the first and second educational period, numeracy, literacy, verbal math problems, various strategies on how to solve such problems, basic is sues pipils encounter whilw solving those problems, coments on the topic of verbal math problems which appear in theree volume soft text books in tended for primary schools (Prodos, Taktic, H-mat). Their division into three types (a total sum of coins, nominal value of coins and number of coins) and their mutual comparision. The goal of the practial part is to analyse thought processes of and grade pupils when solving word problems about...
Klíčová slova:
celková suma mincí; experiment; finanční gramotnost; matematická gramotnost; mince; nominální hodnota mince; peníze; počet mincí; slovní úloha; čtenářská gramotnost,gradace úloh; řešitelská strategie; coin denomination; coins; experiment; financial literacy; gradation of tasks; mathematical literacy; money; number of coins; reading literacy; solving strategy; total sum of coins; word problem