Název:
Dilemata začínajících učitelů spojená s inkluzí
Překlad názvu:
The novice teachers' dilemmas associated with inklusive education
Autoři:
Gruberová, Lucie ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Horská, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá připraveností začínajících učitelů na inkluzivní vzdělávání. Cílem práce je zjistit obavy začínajících učitelů, které se týkají inkluzivního vzdělávání a mohly by v jejich praxi nastat. V teoretické části diplomové práce jsou objasněny pojmy jako jsou začínající učitel, inkluzivní vzdělávání, integrované vzdělávání a také žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále jsou zde popsány kompetence začínajícího učitele a požadavky, které jsou na něj po nástupu do praxe vyžadovány. V teoretické části se dále píše o připravenosti školy na inkluzivní vzdělávání a také jaký je v České republice systém podpůrných opatření. Okrajově jsou v práci zmíněné důležité mezníky v české legislativě, které ovlivňují inkluzivní vzdělávání. V rámci empirické části diplomové práce bylo provedeno výzkumné šetření formou kvalitativních rozhovorů. Cílem otázek, a následných odpovědí, bylo zjistit, jaké mají začínající učitelé obavy z inkluzivního vzdělávání, případně, co by jim pomohlo, aby se cítili připravenější. Tyto rozhovory byly provedeny v různých časových rozestupech, se čtyřmi stejnými začínajícími učiteli. Výsledky výzkumu jsou zpracovány formou odpovědí na výzkumné otázky, jsou porovnány mezi sebou a s odbornou literaturou. Výzkum ukázal, že většinu obav, které měli respondenti, má...My thesis deals with the readiness of starting teachers for inclusive education. The aim of this thesis is to identify concerns of starting teachers regarding inclusive education that could arise in their future practice. The theoretical part of the thesis clarifies concepts such as the starting teacher, inclusive education, integrated education and also pupil with special educational needs. Further the competencies of starting teacher and the requirements that are needed for them after starting practice are described in this part. The theoretical part also describes the readiness of school for inclusive education and what does the Czech republic support system looks like. Important milestones in Czech legislation that affect inclusive education are very briefly mentioned in this part. Within the empirical part of the thesis a research survey in the form of qualitative interviews was used. The main aim of the questions and subsequent answers was to find out what are the most common concerns of starting teachers or what would make them feel more prepared for the job. These interviews were conducted at different time intervals with the same starting teachers. The results of the research are processed in the form of answers to research questions and afterwards compared with each other as well as with...
Klíčová slova:
individualizace; Inkluze; inkluzivní vzdělávání; kompetence; připravenost učitele; začínající učitel; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; competence; Inclusion; inclusive education; individualuzation; pupil with special educational needs; starting teacher; teacher's readiness