Original title:
Barokáři - historicky poučená interpretace staré hudby v Česku očima jejích aktérů
Translated title:
"Barokáři" - Historically Informed Performance in the Czech Republic Through the Eyes of Its Interpreters
Authors:
Vacek, Přemysl ; Wohlmuth, Petr (advisor) ; Houda, Přemysl (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci představuji společenství hudebníků zabývajících se specifickým přístupem k hudbě starších slohových období - historicky poučenou interpretací (HPI). Cílem práce je odpovědět na otázku, proč se tito perspektivní klasicky vzdělaní hudebníci rozhodli opustit tradiční kariérní cestu ve svém oboru a zvolili alternativní hudební vyjádření. Sleduji vznik a vývoj profesionální scény historicky poučené interpretace a její komunity od přelomu 80. a 90. let 20. století až do dnešních dnů. Na základě analýzy a interpretace orálně historických rozhovorů postihuji změny v tomto prostředí a jejich odraz ve vnímání profese a života aktérů. Věnuji se osobitému nahlížení autenticity a historického času barokářů, formovanému jejich působením uvnitř staré hudby.In this thesis I present a community of musicians dealing with a specific approach to music of older styles - historically informed performances (HIP). The aim is to answer the question as to why these promising classically educated musicians decided to leave the traditional career path in their field and chose alternative musical expression. I follow the rise and development of the professional scene of historically informed performances and its community from the turn of the 80s and 90s of the 20th century to the present day. Based on the analysis and interpretation of oral historical interviews, I describe changes in this environment and subsequent reflection on the perception of the profession and lives of the actors. I focus on their individual perceptions of authenticity and historical time, formed by their incorporation in early music.
Keywords:
authenticity; baroque music; HIP community; Historically informed performance; oral history; autenticita; barokní hudba; Historicky poučená interpretace; komunita HPI; orální historie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116766