Original title:
Galerie a škola: křižovatky vzdělávacích záměrů
Translated title:
Educational targets: between gallery and school
Authors:
Šteffková, Karolína ; Kafková, Helena (advisor) ; Kitzbergerová, Leonora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace: Diplomová práce se zabývá postavením galerijní edukace ve školních institucích. Zabývá se především školami sídlícími ve městě Kutná Hora a Galerií Středočeského kraje. V teoretické rovině se zabývá především ukazateli, které reprezentují dlouhodobou edukační tradici v galeriích a muzeích zaměřených na umění a snaží se poukázat na to, že tyto instituce mohou nabídnout hlubokou vzdělávací a výchovnou hodnotu. První kapitola se zabývá charakteristikou samotné galerijní pedagogiky a popisuje její kořeny a tradici v českém prostředí a také její metody a záměry a její místo v kurikulárních dokumentech. Zároveň se zabývá i důležitostí prostorových možností v galeriích a muzeích, které mohou mít výrazný vliv na kvalitu edukačního procesu. Druhá kapitola diplomové práce seznamuje blíže s Galerií Středočeského kraje v Kutné Hoře a především s jeho Lektorským centrem GASK. Popisuje fungování lektorského oddělení, jeho specifika, cíle a vize. Seznamuje s aktivitami LC GASK a to nejen na úrovni školních skupin. Třetí kapitola diplomové práce popisuje empirickou zkušenost a to ze tří odlišných pohledů. První je pohled dítěte, v tomto případě samotné autorky diplomové práce, které se zúčastnilo edukačních programů. Druhý úhel pohledu patří učiteli, který se pokouší zprostředkovat svým žákům edukační programy,...Annotation: The diploma thesis analyzes level of quality of gallery educating systems in educational institutions. It focuses on city of Kutná Hora and Gallery of the Central Bohemia Region. In its theoretical part it focuses on characterization of gallery educating systém and shows that musems and galleries can offer educative activities of great value. It describes its origins and tradition in the Czech Republic. It describes its methods and goals, characters of educators, their role in educating programs. It focuses on how it works as part of curricular documents and describes how space can affect quality of educational process. The second part introduces Gallery of the Central Bohemia Region Kutná Hora and its center for education LC GASK, its goals and visions of. It describes what activities LC GASK offers and not only for schools. The third part describes experience from three points of view. The first point of view is of child participating in the educational programs, the child was actually the author of the diploma thesis. The second is a teacher who tries to offer educational programs to students and it also shows difficulties which exist in this process and trying to deal with these difficulties. The last one is new and unexperienced gallery educator. The last chapter completes all hypothesis...
Keywords:
context of art; context of education; educative programme; galery education; inter-institutional cooperation; school curriculum; edukační program; galerijní edukace; oborový kontext; spolupráce mezi institucemi; vzdělávací kontext; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/112022