Original title:
Progresivní účinek tvořivé intonace na rozvoj hudebnosti žáků
Translated title:
Progressive impact of creative intonation on the pupil's musical appreciation development
Authors:
Srbová, Kateřina ; Váňová, Hana (advisor) ; Veverková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je rozdělena na dva celky. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o hudebně psychologických kategoriích, jejichž součástí je také hudebnost. Té je věnována další kapitola teoretické části. Poslední kapitolou je tvořivost, její charakteristika a specifika ve využití na prvním stupni základní školy. V praktické části byla použita metoda techniky paralelních skupin, jejímž cílem bylo zjistit vliv tvořivé intonace na rozvoj hudebnosti žáků. Experimentálního vyučování se zúčastnilo 22 žáků, kontrolní skupinu zastupoval stejný počet žáků. Respondenti byli ze dvou čtvrtých tříd prvního stupně základní školy. Dále je v praktické části uvedena analýza výsledků empirického výzkumu, který byl realizován kolektivní prověrkou hudebnosti. Výzkumem bylo prokázáno, že žáci, u nichž je rozvíjena tvořivá intonace, dosahují v hudebnosti lepších výsledků, než žáci vzděláváni běžnými metodami hudební výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA hudebnost, hudební tvořivost, tvořivá intonace, prověrka hudební tvořivosti, hudební výchova, první stupeň ZŠ, experimentální vyučováníThe diploma thesis is divided into two parts. The first part summarizes the theoretical knowledge of musical-psychological categories, which also includes musicality. The next chapter of the theoretical part is also focused on this theme. The last chapter is creativity and its characteristics and specifics in use in primary school. In the practical part was used the method of parallel group technique. Twenty two pupils took part in the experimental teaching and the same number of pupils represented the control group. The respondents were from two 4th grade classes of primary school. Moreover, in the practical part there is an analysis of the results of empirical research, which was realized by collective screening of musicality. Research has shown that pupils developed through creative intonation achieve better musicality than pupils trained in conventional music education. KEYWORDS musicality, musical creativity, creative intonation, screening of musical creativity, music education, primary school, experimental teaching
Keywords:
creative intonation; experimental teaching; music education; musical creativity; musicality; primary school; screening of musical creativity; experimentální vyučování; hudebnost; hudební tvořivost; hudební výchova; prověrka hudební tvořivosti; první stupeň ZŠ; tvořivá intonace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111980