Original title:
Péče v profesi školního psychologa - o sebe a od druhých
Translated title:
Care in the profession of school psychologist - about himself and from others
Authors:
Pýchová, Pavlína ; Lucká, Barbora (advisor) ; Kučerová, Olga (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je věnována problematice školní psychologie. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak vypadá péče o duševní hygienu v profesi školního psychologa a zmapovat faktory, které daný proces péče o sebe ovlivňují. Problematika je zkoumána v souvislosti se stresovými situacemi, jež jsou danými psychology vnímány a v kontextu přístupu a pohledu vedení školy na danou problematiku. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží k uvedení do tématu a zprostředkovává postřehy z literatury k dané tematice. Charakterizuje školní psychologii jako obor, popisuje specifika činnosti školního psychologa, náplň jeho práce, klientelu a úskalí, která mohou během jejího vykonávání nastat. Také se zabývá zátěží a možnostmi psychohygieny v pomáhajících profesích. Praktická část uvádí čtenáře do metodologie a jsou v ní reprezentovány výsledky analýzy rozhovorů. Pro realizaci výzkumu byl zvolen kvalitativní přístup. Data byla sbírána formou rozhovorů se školními psychology na základních školách, doplněna o rozhovory s ředitelem či zástupcem školy. Výstupem je zhodnocení stavu péče a vlivů ovlivňujících péči o duševní hygienu v profesi školního psychologa. KLÍČOVÁ SLOVA školní psycholog, péče, psychohygiena, vedení školyThe bachelor thesis is devoted to the problem of school psychology. The aim of the bachelor thesis is to find out how the mental hygiene care in the profession of school psychologist looks and to map the factors influencing the given care process. The issue is examined in relation to the stressful situations that are perceived by the psychologists and in the context of the approach and view of the school management on the given issue. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part serves to introduce the topic and mediates insights from the literature on the given topic. It characterizes school psychology as a discipline, describes the specifics of the school psychologist's activities, the content of his work, the clientele and the pitfalls that may arise during its execution. It also deals with the stress and possibilities of psychohygiene in helping professions. The practical part introduces the reader into the methodology and presents the results of the interview analysis. A qualitative approach was chosen for the realization of the research. The data was collected through interviews with school psychologists at elementary schools, supplemented by interviews with the director or school representative. The output is the evaluation of the state of care and the...
Keywords:
care; psycho-hygiene; school management; School psychologist; psychohygiena; péče; vedení školy; Školní psycholog
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111875