Original title:
Výchova žáků 1. stupně ZŠ k nekonzumnímu způsobu života
Translated title:
Education of pupils of primary school how not to be consumers
Authors:
Wanková, Natálie ; Krčmářová, Tereza (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část diplomové práce má za cíl navrhnout možnou cestu budování nekonzumního životního způsobu dnešních žáků 1. stupně ZŠ. Výchovu k nekonzumnímu způsobu života opírá o cíle a principy současných oficiálních českých kurikulárních dokumentů. Pojednává o problematice konzumního způsobu života, jeho vzniku i následcích. Snaží se také hledat obecné možnosti, jak se konzumnímu životnímu způsobu vyhnout. Hlubší vhled do tématu propojuje skrze pojetí výuky v konstruktivistickém stylu, soustředí se především na fázi evokace z často používaného konstruktivistického modelu E-U-R, který slouží kromě motivačním záměrům také jako způsob odhalování dětských pojetí, jaké žáci o konzumním způsobu života mají, a otevírá tak cestu dalším fázím modelu. Z tohoto důvodu se teoretická část věnuje také bližšímu náhledu na dětská pojetí. Vzhledem k tomu, že konzumní životní způsob je ovlivněn hodnotovými orientacemi člověka, je část teoretické části věnována také morálnímu vývoji žáka, s důrazem na zlomový věk 9-11 let, kdy se mění pojetí tzv. "morálního realismu". Praktická část diplomové práce navrhuje vyučovací jednotku s těžištěm ve fázi evokace modelu E-U-R, jejíž hlavní složkou je dotazník, který zjišťuje dětská pojetí o konzumenství. Dotazník je vytvořen na základě poznatků získaných v teoretické části...The theoretical part of the presented diploma thesis aims to suggest a way to encourage non- consumer way of life in today's pupils at lower level in primary school (first school). Promotion of non-consumerism is based on the aims and principles stated in current Czech official curricular documents. The issues connected to consumerism, its formation and consequences are explained. Furthermore, general ways to avoid consumer way of life are suggested. A deeper insight is provided using pedagogical constructivism, with focus on the evocation phase, part of the "E-U-R model". This phase helps to motivate pupils and to discover what conceptions children have of consumerism. For this reason, the theoretical part also provides a closer look at children's conceptions. Considering the fact that consumer way of life is influenced by personal moral values, a section of the theoretical part deals with moral development of a child, focusing on a crucial age of 9-10, when the conception of moral realism changes. The practical part of the diploma thesis suggests a lesson whose main part is a questionnaire, which serves as a tool to determine children's conceptions of consumerism. The lesson is reflected upon and, based on the reflection, ideas for further education are suggested. The results stated in the...
Keywords:
children's conception; Consumerism; evocation; moral development; primary school - lower level; dětská pojetí; evokace jako součást E - U - R; Konzumní životní způsob; morální vývoj; žáci 1. stupně ZŠ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111715