Original title:
Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno
Translated title:
International comparison of school principals: Czech administrative hell
Authors:
Federičová, Miroslava Document type: Research reports
Year:
2019
Language:
cze Series:
Studie IDEA, volume: 12/2019 Abstract:
[cze][eng] Řízení škol v Česku představuje velký problém. V této studii dokumentujeme, že v Česku se na úrovni vedení základních škol střetává několik extrémů: (i) školy mají velmi vysokou autonomii, (ii) administrativní zátěž ředitelů škol je velmi vysoká, (iii) noví ředitelé nejsou na novou profesi v průměru dostatečně připraveni, (iv) platové ohodnocení práce ředitele je nízké a nedostatečně atraktivní a (v) velmi vysoký počet malých škol vyžaduje vysoké počty ředitelů. Tato velmi nezdravá kombinace faktorů představuje pro české školství zásadní problém, který dosud vnímal jen malý okruh expertů. Jeho řešení se tak v lepším případě zatím pohybuje pouze ve sférách úvah, jak by se měl problém řešit, respektive redukovat.School leadership is a serious problem in the Czech Republic. In this study, we document how a number of extremes converge at the level of elementary school leadership in the Czech Republic: (i) schools have substantial autonomy, (ii) school principals labour under very large administrative burdens, (iii) the average new principal is insufficiently prepared for the role, (iv) principals’ salaries are relatively low and insufficient to attract strong candidates, and (v) there are a very large number of small schools, necessitating a large number of principals. This unhealthy combination of factors generates a significant problem for Czech schooling, of which only a narrow circle of experts has thus far been aware. For this reason, little progress has been made towards considering how problems might be solved or at least minimised.
Keywords:
Czech Republic; school leadership Project no.: StrategieAV21/13 Funding provider: AV ČR
Institution: Economics Institute AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the digital repository of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0301272