Original title:
Hipsteři a jejich identita: Diskurzivní manifestace hipsterství v magazínu VICE
Translated title:
Hipsters and their Identity: Discursive Manifestations of Hipster Culture in VICE magazine
Authors:
Horáková, Zuzana ; Balon, Jan (advisor) ; Hájek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This research address the topic of hipster phenomenon and its discursive manifestations in the online magazine VICE. The theoretical part of the thesis submits the basic discursive frameworks which serve as a theoretical anchoring for the practical part based on discursive analysis of the articles. The analysis itself is based on 11 articles mainly from the section Remembering the Hipster, which was chosen as the most appropriate for this study. The aim of the thesis is to explore the main discursive manifestations of hipster culture in those articles and to find out, whether those reproduced manifestations overlap with identified categories from the theoretical part, or whether they differ from each other. The main purpose of this analysis is then to find out what does it mean to be hipster according to VICE magazine contributors.Tento výzkum se zabývá tématem fenoménu hipster a jeho diskurzivními projevy v online časopisu VICE. Teoretická část práce předkládá základní diskurzivní rámce, které slouží jako teoretické ukotvení pro praktickou část, která je založena na diskurzivní analýze článků. Samotná analýza je založena na 11 článcích hlavně z části Remembering the Hipster, která byla pro tuto studii vybrána jako nejvhodnější. Cílem práce je prozkoumat hlavní diskurzivní projevy kultury hipster v těchto článcích a zjistit, zda se tyto reprodukované projevy překrývají s identifikovanými kategoriemi z teoretické části, nebo zda se od sebe liší. Hlavním účelem této analýzy je potom zjistit, co to znamená být hipster podle přispěvatelů do magazínu VICE.
Keywords:
discourse analysis; hipster culture; hipster phenomenon; mainstream; VICE magazine; diskurzivní analýza; fenomén hipster; kultura hipster; magazín VICE; mainstream
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110205