Original title:
Znalosti a názory žáků na geneticky modifikované organismy
Translated title:
Knowledge and Opinions of Students on Genetically Modified Organisms
Authors:
Semencová, Barbora ; Hlaváčová, Lucie (advisor) ; Vojíř, Karel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se věnuje tématu geneticky modifikovaných organismů a jejich využití v praktických odvětvích lidského života. Teoretická část práce vymezuje obecné pojmy GMO, plazmid, genové inženýrství, biotechnologie. Dále zaznamenává historické milníky v souvislosti s problematikou, věnuje se jednotlivým technikám genového inženýrství a stručně uvádí legislativní postupy v souvislosti s nakládáním s GMO. Uvádí příklady transgenních organismů a výhody a nevýhody jejich využívání. Tvůrčí část práce obsahuje řešitelem koncipovaný výukový program Geneticky modifikované organismy, který obsahuje návrh vyučovací hodiny včetně výukových materiálů - powerpointové prezentace, pracovních listů, interaktivních pracovních listů, pomocného textu pro učitele a písemné přípravy. Výzkumná část se zabývá změnou názoru na využívání GMO padesáti dvou žáků středních škol po absolvování řešitelova výukového programu. Analýzou bylo prokázáno, že většina postojů a znalostí žáků vzhledem ke GMO byla po realizaci vzdělávacího programu změněna (například v otázkách ochoty konzumovat GM potraviny a živočišné produkty, vnímání výhod a nevýhod atd.), nezměněny zůstaly v podstatě pouze otázky neovlivnitelné programem (například kontrola obalů potravin, zdali se žáci setkali s GM potravinami atd.).This diploma thesis is focused on topic of genetically modified organisms and their use in the practical sectors of human life. Theoretical part of the thesis defines general terms GMO, plasmid, genetic engineering, biotechnology. It also records historical milestones relating to the problematic, deals with individual techniques of genetic engineering and briefly states legislative procedures in context of dealing with GMO. It gives examples of transgenic organisms and summarizes advantages and disadvantages of their use.Practical part of the thesis contains educational program called "Genetically modified organisms", which was conceived by the author and includes a draft of a lesson inclusive of teaching materials - powerpoint presentations, worksheets, interactive worksheets, auxiliary text for teacher and written preparation. Research part deals with high school students change of view about using GMOs after completing the educational program. Due to analysis was proven that most of the attitudes and knowledge about GMO was changed after completing the educational program (for example in issues of willingness to consume GM food and animal products, perception of advantages and disadvantages etc.) Data was still unchanged in questions which cannot be affected by the program (control of food packaging or...
Keywords:
DNA cloning; genetic engineering; GMO; Plasmid; recombination; transgenic organisms; genové inženýrství; GMO; klonování DNA; Plazmid; rekombinace; transgenní organismy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109749