Název:
Vytváření sociokulturní kompetence žáka cizince v českém prostředí
Překlad názvu:
Building of Sociocultural Competence of Migrant Pupils in the Czech Environment
Autoři:
Jirásková, Tereza ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou integrace žáků cizinců. Konkrétně vytvářením sociokulturní kompetence v českém prostředí. Primárně je zaměřena na prostředí základní školy a žáky druhého stupně. Skládá se ze dvou částí. Teoretická část vymezuje pojem sociokulturní kompetence a zasazuje jej do širšího kontextu. Dále se zabývá žákem cizincem a osvojováním jazyka cizího. V neposlední řadě rozpracovává sadu faktorů, které jsou klíčové pro osvojení sociokulturní kompetence žáka cizince. Představen je také Společný evropský referenční rámec a jeho jednotlivé referenční úrovně. V části praktické je popsáno realizované výzkumné šetření kvalitativního rázu. Cílem šetření je zodpovědět hlavní výzkumnou otázku, a to: Jak se vytváří sociokulturní kompetence žáka cizince v české škole? Pro výzkum byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru. Respondenti byli vybíráni na základě stanovených kritérií. Skrze jejich výpovědi se došlo k závěru, že při práci s žákem cizincem je třeba vycházet z konkrétních situací. Dále byla potvrzena hypotéza, že pedagog je jedním z nejsilnějších faktorů ovlivňující proces osvojování sociokulturní kompetence žáka cizince v prostředí školy. KLÍČOVÁ SLOVA žák cizinec, sociokulturní kompetence, komunikační kompetence, prostředí, škola, učitel,The thesis deals with the issue of integrating foreign pupils. Especially by creating socio- cultural competence in the Czech environment. It is primarily aimed at the primary school environment and second grade pupils. It consists of two parts. The theoretical section defines the concept of socio-cultural competence and puts it in a broader context. It also deals with a foreign pupil and the acquisition of a foreign language. Las, but not least, it represents a set of factors that are crucial to the acquisition of a foreign pupil's socio-cultural competence. The Common European Framework of Reference and its individual levels are also presented. A qualitative research investigation is described n the practical section. The aim of the investigation is to answer the main research question, namely: How is the socio-cultural competency of a foreign pupil in a Czech school created? A semi-structured interview method was chosen for research. Respondents were selected on the basis of defined criteria. Through their testimony, it was concluded that specific situations were to be taken into account when working with a foreign pupil. Furthermore, the hypothesis that the educator is one of the most powerful factors influencing the process of acquiring a foreign pupil's socio-cultural competence in a school...
Klíčová slova:
integrace; komunikační kompetence; prostředí; sociokulturní kompetence; učitel; škola; žák cizinec; communication competencies; environment; integration; pupil foreign; school; socio-cultural competencies; teacher