Název:
Ověření reliability Testu zrakového vnímání
Překlad názvu:
Reliability Evaluation of Visual Perception Test
Autoři:
Balíková, Tereza ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Ověření reliability Testu zrakového vnímání navazuje na pilotní výzkum Felcmanové (2015) v ověřování reliability Testu zrakového vnímání metodou test- retest. Protože původní výzkum zahrnoval méně početný výzkumný vzorek, bylo hlavním cílem této diplomové práce získat data početnějšího výzkumného vzorku a poměřit nové výsledky s výsledky původními. Vzhledem ke stanovenému cíli byla zvolena metoda test- retest, stejně jako při původním pilotním výzkumu autorky Testu zrakového vnímání. Kromě hlavního cíle byla také v rámci této práce formulována některá doporučení k úpravě testu a manuálu (podrobnější instrukce, praktická ukázka a příklady vyhodnocení). Dalším cílem bylo i diagnostikovat úroveň zrakového vnímání dětí tvořících výzkumný vzorek. Teoretická východiska vytváří pozadí aktuálních poznatků z oblasti zrakového vnímání a diagnostiky i celkových specificích diagnostiky zrakového vnímání dětí v předškolním věku. Vzorek pro ověření reliability tvořilo 57 probandů předškolního věku. V rámci explorace dat bylo vyřazeno celkem 8 probandů, jejichž výsledky byly shledány jako extrémní. Výzkumem bylo zjištěno, že koeficient shody měření prostřednictvím testu a retestu dosáhl hodnoty 0,83 (0,82882) u výběrového souboru N=57 a hodnoty 0,84 (0,841063) u výběrového souboru bez...This thesis called Verification of a Reliability of The Visual Perception Test built on a pilot study of Felcmanová (2015), who using test-retest reliability, developed a test for visual perception. Due to previous research including a smaller sample size, the main aim of this thesis was to gather data of a larger sample and compare the new and previous results. Given this objective, the test-retest methodology was therefore adopted for this project as well. Besides this main goal, recommendations were formulated for adjusting the test and manual (more detailed instructions, practical demonstration and evaluation examples). Simultaneously this research diagnosed the level of visual perception of children forming the research sample. The theoretical backgrounds builds the backdrop of current knowledge in the field of visual perception and diagnostic, to which results were eventually related. It further describes specifics of diagnostic of children in pre-school age. The chosen sample for the verification of reliability consisted of 57 pre-school age children. During the data exploration eight children were selected, whose results were found to present extreme values. As a consequence this research has found that the co-efficient of conformity of measurement through the test-retest method reached a...
Klíčová slova:
diagnostický materiál; diagnostika; předškolní věk; reliabilita; Test zrakového vnímání; Zrakové vnímání; diagnostic materiál; diagnostics; preschool age; reliability; Visual perception; visual perception test