Original title:
Lokální produkce jako budoucnost pro Netflix? Srovnání obchodní strategie při vstupu do vybraných evropských zemí
Translated title:
Local production as a future for Netflix? Comparison of business strategy when entering selected European countries
Authors:
Carhounová, Kristýna ; Kruml, Milan (advisor) ; Růžička, Daniel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá současným fenoménem audiovizuálního obsahu na vyžádání a strategií vstupu streamingové společnosti Netflix na evropský trh s ohledem na jeho globální expanzí. V úvodních kapitolách je pro práci nezbytné vysvětlit rozmach služeb videa on demand (VoD) v kontextu televizní historie a jejich pozici vůči tradičnímu lineárnímu vysílání. Následně je představena dramaturgická linie a programová nabídka portálu, která je bezpochybně konkurenční výhodou Netflixu. V této souvislosti jsou pak zmíněni největší konkurenti Netflixu a jejich přístup k původnímu obsahu. Dále jsou zmíněny výzvy, kterým Netflix čelí při jeho mezinárodní expanzi, včetně nutnosti lokalizace a tvorby vlastní produkce při vstupu do nových trhů. Následně je analyzován evropský trh jako celek s ohledem na specifika v regionu a klíčové kroky, které bylo nezbytné podniknout pro úspěšné zavedení Netflixu na kontinentu. V neposlední řadě práce zkoumá pozici a vývojové tendence Netflixu v oblasti původní tvorby na vybraných třech evropských trzích - Norsko, Francie a Česká republika. Netflix je v této části porovnán s ostatními konkurenty VoD na těchto trzích i ze strany zavedených hráčů jako jsou televizní stanice a telekomunikační společnosti. Na závěr jsou představeny možné předpoklady dalšího vývoje služeb...This diploma thesis deals with the current phenomenon of video on-demand and the strategy of the streaming company Netflix when entering the European market. In the opening chapters it is necessary to explain the boom of the video on-demand services (VoD) in the context of television history and its position in relation to traditional linear broadcasting. Subsequently, the dramaturgical line and the programming offer of the company are presented , which is undoubtedly a competitive advantage of Netflix. In this context, Netflix's biggest competitors and their approach to production of original content are mentioned. The challenges Netflix is facing in its international expansion are also mentioned, including the need to tailor its offer and produce local content when entering new markets. Afterwards the European market as a whole is analyzed with regard to the specificities of the region and the key steps that were necessary to successfully start doing business on the continent. Last but not least, the thesis examines the position and development tendencies of Netflix in the field of original production in selected three European markets - Norway, France and the Czech Republic. In this part, Netflix is compared to other VoD competitors in these markets as well as by established players such as...
Keywords:
Czech Republic; Europe; France; Netflix; Norway; original programming; video-on-demand; VOD; Evropa; Francie; Netflix; Norsko; video na vyžádání; vlastní tvorba; VOD; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110727