Original title:
Mezi Nostalgií a Pragmatismem: 'Hraniční Trilogie' Cormaca McCarthyho.
Translated title:
Between Nostalgia and Pragmatism: Cormac McCarthy's 'Border Trilogy.'
Authors:
Polívka, Zdeněk ; Procházka, Martin (advisor) ; Roraback, Erik Sherman (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] THESIS ABSTRACT This thesis deals with the problematics and the role of American frontier and American West in Cormac McCarthy's border trilogy consisting of All the Pretty Horses (1992), The Crossing (1994) and Cities of the Plain (1999). The reading proper focuses mainly on the second novel of the trilogy, making frequent references to both the other two volumes of the trilogy and to Blood Meridian (1985), a novel directly preceding the trilogy itself. The main goal of the thesis is to demonstrate that the trilogy not only critically engages with the American nationalist ideology represented by a nostalgically conceptualized myths of the American frontier, but that it also offers its own alternative vision of the concept of the frontier and of American national identity. The thesis further claims that McCarthy's critical approach to the mythical representations of the American history bears strong resemblance to the philosophy of American pragmatism as defined by a French philosopher Giles Deleuze in his works dedicated to American thinking and culture. In his pragmatic view of American identity the frontier ceases to function in its traditional, nationalistic sense as a line of separation that divides the social and political space into binary categories, and instead it is understood as an open and...Tato práce se zabývá problematikou a zobrazením americké hranice a amerického západu v takzvaně prostředním tvůrčím období amerického autora Cormaca McCarthyho. Konkrétně pak pojednává o tzv. Hraniční trilogii sestávající se z románů Všichni Krásní Koně (1992), Hranice (1994) a Města na Planině (1999). Samotná analýza se pak soustředí především na čtení románu druhého, Hranice, s četnými odkazy jak ke zbylým románům trilogie, tak i ke Krvavému Poledníku (1985), románu, který trilogii bezprostředně předchází. Práce si za prvé klade za cíl ukázat, že autor se na stránkách trilogie nejenom kriticky vyrovnává s americkou nacionální ideologií založenou na nostalgicky pojatém mýtu o západní hranici, ale rovněž tu čtenářům předkládá vlastní alternativní pojetí pojmu americké hranice, potažmo americké národní identity. Práce následně tvrdí, že autorův přístup k americké hranici vykazuje značné podobnosti s hodnotami filozofie amerického pragmatismu, tak, jak ji ve svých dílech věnované americké kultuře a myšlení definoval francouzský filozof Giles Deleuze. V jeho pragmatickém pojetí americké identity přestává hranice fungovat v tradičním nacionálním a ideologickém smyslu jakožto bariéra uměle rozdělující politický a společenský prostor do ustálených binárních kategorií, a namísto toho je pojímána jako...
Keywords:
Cormac McCarthy|Giles Deleuze|Border Trilogy|The Crossing|Cities of the Plain|All the Pretty Horses|frontier|American West|rhizome|Manifest Destiny; Cormac McCarthy|Giles Deleuze|Hraniční trilogie|Hranice|Města na planině|Všichni krásní koně|hranice|americký západ|rizom|Zjevný úděl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110505