Original title:
Spolupráce více uživatelů v rozšířené realitě na iOS
Translated title:
Multi-User Cooperation in Augmented Reality on iOS
Authors:
Jurczyk, Adam ; Kapinus, Michal (referee) ; Beran, Vítězslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce bylo vytvoření řešení, které by umožňovalo spolupráci více uživatelů ve sdílené rozšířené realitě. Navržené řešení umožňuje více uživatelům úpravu virtuálních objektů a interakci s nimi ve 3D sdílené scéně v reálném čase. Práce řeší problematiku asistence při synchronizaci zařízení do sdílené scény pomocí uživatelského rozhraní. Navrhuje také systém pro řešení kolizí a povolení při interakci uživatelů s virtuálními objekty. Součástí řešení je také návrh hybridní P2P síťové architektury pro komunikaci mezi jednotlivými zařízeními. Řešení je navrhnuto pro platformu iOS a využívá nejnovější funkce dostupné ve frameworku ARKit 2. Výsledná aplikace demonstruje a hodnotí výkon navržených prvků při spolupráci více uživatelů. Navrhnuté řešení se dá použít jako základ pro tvorbu aplikací umožňujících návrhářům prezentování navržených řešení uživatelům v rozšířené realitě, což jim umožňuje získávání uživatelského hodnocení jejich práce v reálném čase a cílovém fyzickém prostředí.
The aim of this work was to create a solution that would allow multiple users to cooperate in a shared Augmented Reality environment. The proposed solution enables users to interact and edit a 3D scene in real time. Thesis touches on the subject of how a user interface should look like to assist with synchronization of devices in the shared scene. It also describes a system for user permission and action conflict resolution when dealing with virtual object interaction. A hybrid peer-to-peer architecture is designed to facilitate communication between individual peers. The solution is based on the iOS platform and uses the new functions available in the ARKit 2 framework. The resulting application is used to demonstrate and evaluate how the designed systems perform during multi-user cooperation. The designed solution can be used as a basis for an application that presents work from a designer to a client with the ability to get expressive user feedback in real time and in the intended physical environment.
Keywords:
3D virtual object; Apple; ARKit; Augmented reality; GUI; hybrid P2P network architecture; iOS; multi-user cooperation; Swift; user interaction; user interface design; 3D virtuální objekt; Apple; ARKit; GUI; hybridní P2P architektura; iOS; návrh uživatelského rozhraní; Rozšířená realita; spolupráce více uživatelů; Swift; uživatelská interakce
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/180290