Original title:
Bezpečnostní analýza virtuální reality a její dopady
Translated title:
Security Analysis of Immersive Virtual Reality and Its Implications
Authors:
Vondráček, Martin ; Ryšavý, Ondřej (referee) ; Pluskal, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Virtuální realita je v současné době využívána nejen pro zábavu, ale i pro práci a sociální interakci, kde má soukromí a důvěrnost informací vysokou prioritu. Avšak bohužel, bezpečnostní opatření uplatňovaná dodavateli softwaru často nejsou dostačující. Tato práce přináší rozsáhlou bezpečnostní analýzu populární aplikace Bigscreen pro virtuální realitu, která má více než 500 000 uživatelů. Byly využity techniky analýzy síťového provozu, penetračního testování, reverzního inženýrství a dokonce i metody pro application crippling. Výzkum vedl k odhalení kritických zranitelností, které přímo narušovaly soukromí uživatelů a umožnily útočníkovi plně převzít kontrolu nad počítačem oběti. Nalezené bezpečnostní chyby umožnily distribuci škodlivého softwaru a vytvoření botnetu pomocí počítačového červa šířícího se ve virtuálních prostředích. Byl vytvořen nový kybernetický útok ve virtální realitě nazvaný Man-in-the-Room. Dále byla objevena bezpečnostní chyba v Unity engine. Zodpovědné nahlášení objevených chyb pomohlo zmírnit rizika pro více než půl milionu uživatelů aplikace Bigscreen a uživatele všech dotčených aplikací v Unity po celém světě.
Immersive virtual reality is currently used not only for entertainment but also for work and social interaction where user's privacy and confidentiality of the information has a high priority. Unfortunately, security measures applied by software vendors are often not sufficient. This thesis delivers an extensive security analysis of a popular VR application Bigscreen which has more than 500,000 users. Techniques of network traffic analysis, penetration testing, reverse engineering, and even application crippling were utilised. Research led to a discovery of critical vulnerabilities directly exposing the privacy of the users and allowing the attacker to take full control of a victim's computer. Found security flaws allowed distribution of malware and creation of a botnet using a computer worm spreading in virtual environments. A novel VR cyber attack Man-in-the-Room was implemented. Furthermore, a security vulnerability in the Unity engine was discovered. Carried out responsible disclosure has helped to mitigate the risks for more than half a million Bigscreen users and all affected Unity applications worldwide.
Keywords:
Altspace VR; Analýza síťového provozu; Application Crippling; Application Patching; Bezpečnostní analýza; Bigscreen; Facebook Spaces; Forenzní analýza; HTC Vive; Immersive Virtual Reality; Man-in-the-Room Attack; Oculus Rift; Penetrační testování; Rec Room; Responsible Disclosure; Reverzní inženýrství; Rozšířená realita; Smíšená realita; Unity; Altspace VR; Application Crippling; Application Patching; Augmented Reality; Bigscreen; Facebook Spaces; Forensic Analysis; HTC Vive; Immersive Virtual Reality; Man-in-the-Room Attack; Mixed Reality; Network Traffic Analysis; Oculus Rift; Penetration Testing; Rec Room; Responsible Disclosure; Reverse Engineering; Security Analysis; Unity
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/180450