Original title:
Edukační proces žáků se zrakovým postižením s akcentem na sociální dovednosti a zájmovou činnost
Translated title:
The educational process of pupils with visual impaitment with an accent on the social skills and leisure activity
Authors:
Mihoková, Nicole ; Komárková, Tereza (advisor) ; Nováková, Daniela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá edukačním procesem žáků se zrakovým postižením s akcentem na sociální dovednosti a zájmovou činnost. Myšlenkou bakalářské práce je vytvoření pomocného materiálu pro rodiče zrakově postižených dětí předškolního věku, kteří se rozhodují ve výběru typu základní školy. Cílem bakalářské práce je zjistit míru zajištění zájmových činností pro žáky se zrakovým postižením a poukázat na důležitost sociálních dovedností a rozvoje talentu u žáků se zrakovým postižením ve školní i mimoškolní sféře vzdělávání. Cílem práce je také zjistit, jak pedagogičtí pracovníci speciálních základních škol a běžných základních škol a rodiče zrakově postižených žáků nahlíží na problematiku inkluze u osob se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na dvě části, a to část teoretickou a část praktickou. Teoretická část uvádí čtenáře do problematiky zrakového postižení, vymezuje základní terminologii, seznamuje s podmínkami edukačního procesu žáka se zrakovým postižením. Teoretická část také informuje o důležitosti sociálních dovedností a rozvoje talentu u žáků se zrakovým postižením. Poslední kapitola této části se věnuje zájmovým činnostem. Praktická část je zpracována formou kvantitativního dotazování a doplněna o a rozhovory se žáky se zrakovým postižením především ze Školy Jaroslava Ježka (MŠ, ZŠ,...The submitted bachelor's degree thesis deals with the educational process of pupils with visual impairment while a special attention is paid to their social skills and interests. The idea of the bachelor thesis is to create an auxiliary material for parents of visually impaired preschool children who decide on the type of elementary school. The aim of this bachelor thesis is to find out the level of provision of interest activities for pupils with visual impairment and to point out the importance of social skills and talent development for pupils with visual impairment in school and out-of-school education. The aim of the thesis is also to find out how teachers of special primary schools and ordinary primary schools and parents of visually impaired pupils view the issue of inclusion in people with visual impairment. The thesis is divided into two parts: the theoretical one and the practical one. The theoretical part presents the problematics of visual impairment, it defines basic terminology, introduces conditions of the educational process of pupils with visual impairment. The theoretical part also informs about the importance of social skills and the evolution of talent of pupils with visual impairment. The last chapter of this part deals with leisure time activities. The practical part is...
Keywords:
education|visual impairment|pupil with visual impairment|talent|social skill|leisure activity; edukace|zrakové postižení|žák se zrakovým postižením|talent|sociální dovednost|zájmová činnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107590