Název:
Kniha jako součást kultury: Jak knihy vnímá generace Y a jak je prezentují média
Překlad názvu:
A book as part of culture: The perception fo books by the generation Y and their representation in the media
Autoři:
Krumphanzl, Filip ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce si klade za cíl vědeckými metodami ozřejmit postavení knihy jako média v současné české kultuře. Protože existuje početné množství způsobů, jak lze tohoto široce definovaného cíle dosáhnout, bylo třeba nějakou metodu (a tedy úhel pohledu) zvolit. V práci se tak vyskytují dva způsoby šetření - dotazník pro zástupce generace Y a mediální analýza výstupů kulturních rubrik dvou českých deníků, Mladé fronty DNES a Práva v období měsíců června a prosince roku 2017. Všechna teoretická východiska, popisy metod a vysvětlení klíčových pojmů jsou součástí teoretické části. V dotazníku je cílem zmapovat čtenářské preference a návyky mladých čtenářů, přičemž se otázky zaměřují jak na kvalitativní, tak kvantitativní aspekty čtení knih. V mediální analýze, která je provedena kvalitativní obsahovou metodou, je zastřešujícím záměrem podat co nejpřesnější obraz, jaký média o knihách vytvářejí. Toho bude dosaženo pečlivým záznamem článků o knihách, u nichž bude sledována jak jejich četnost, tak především jejich obsahy.The goal of this thesis is to clarify the status of books in the current Czech culture using scientific methods. Since there are many possible ways to achieve this widely defined goal, it was necessary to choose certain methods (and therefore an overall angle of the examination). Two specific methods were selected - a questionnaire for members of Generation Y and media analysis of culture sections of the Czech daily newspapers, Mladá fronta DNES and Právo during the months of June and December of 2017. Theoretical background, description of the methods and explanation of all the key terms are part of the theoretical section. The objective of the questionnaire is to map reading preferences and habits of young readers. The questions are focused on qualitative and also quantitative aspects of book reading. The overarching objective of the media analysis is to provide an accurate image the media paint about books. This will be achieved by thorough examination of all the articles that mention them. Just like with the questionnaire, qualitative and quantitative aspects will be tracked.
Klíčová slova:
audiokniha; deníky; dotazník; elektronická kniha; generace Y; Kniha; komunikační kanály; kultura; kvalitativní obsahová analýza; audiobook; Book; communication channels; culture; daily newspapers; electronic book; generation Y; qualitative analysis; questionnaire