Název:
Sociálně výchovné působení a systém pomoci v prostředí romské komunity
Překlad názvu:
Socio-educational Influence and System of Assistance in the Roma Community Enviroment
Autoři:
Beňák, David ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Kudry, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na téma modelů práce s menšinami a zejména se soustřeďuje na proces sociálního začleňování Romů na pozadí oboru sociální pedagogika. Práce má dvě části. V první části se práce zabývá teoretickými přístupy. Vliv sociální výchovy je klíčový aspekt z hlediska úspěšnosti procesu sociálního začleňování Romů. Vedle toho také nelze opomenout přístupy dalších oborů na oblast práce s menšinami. Jednoznačně ověřený model práce s menšinami neexistuje. Začleňování Romů je proces, který je ovlivňován mnoha proměnnými. Zásadním faktorem jsou vzájemné vztahy a jejich historický vývoj. Ačkoliv tento proces probíhá již více než 20 let, stále hledáme odpověď na úspěšnost projektů a aktivit zacílených na začleňování Romů. Klíčovou otázkou tedy je, na čem závisí z pohledu realizátorů projektů a aktivit úspěšnost práce s Romy. Pozornost výzkumu byla zaměřena na konkrétní přístupy, činnosti, principy apod. Výzkum poukázal na to, že zřejmě existují základní podmínky úspěšnosti práce s Romy, a to s ohledem na sociální a kulturní kontext, který je u Romů specifický. Důraz na individuální přístup a komplexnost činí z procesu sociálního začleňování činí velmi náročnou disciplínu. Klíčová slova Romové, sociální výchova, sociální rizika, integrace, sociální exkluze, sociální inkluze, socializace, sociální...The work focuses on the models of work with ethnic minorities and especially the process of social inclusion of Roma through the social pedagogy. The dissertation consists of two parts: The first part examines the theoretical approaches. The social education plays a key role in an effective process of social inclusion of the Roma. Other disciplines also offer specific inputs in the work with minorities, which cannot be overlooked; nevertheless, there is no definite model to replicate. Roma inclusion is a process that is influenced by many variables. The key factor is the mutual relations with the Non-Roma population and their historical development. Although the integration process has been ongoing for more than 20 years, we are still looking for an answer to the success of Roma inclusion projects and activities. The key question, then, is how do the project implementers perceive the key moments that make their project and its activities successful. Thus, the research focuses to identify specific approaches, activities, inclusion principles. The survey shows that the social and cultural context, that is Roma-specific, perhaps generates certain preconditions that make pro-Roma projects successful. Emphasis on individual approach and complexity at the same time makes the assistance in the process of...
Klíčová slova:
Romové|sociální výchova|sociální rizika|integrace|sociální exkluze|sociální inkluze|socializace|sociální kapitál|práce s menšinami|pomoc; Roma|Social Education|Social Risk|Integration|Social Exclusion|Social Inclusion|Socialisation|Social Capital|Working with Minorities|Assistance