Original title:
Regulace prodeje a reklamy volně prodejných léčivých přípravků
Translated title:
Regulation of sales and advertising of non-prescription drugs
Authors:
Zieglerová, Jindra ; Kryska, David (advisor) ; Svoboda, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] - Regulace prodeje a reklamy volně prodejných léčivých přípravků Diplomová práce se zabývá problémy regulace prodeje a reklamy volně prodejných léčivých přípravků, tedy léčivých přípravků, u nichž je umožněn výdej bez lékařského předpisu. Hlavním cílem práce je zhodnocení této regulace v kontextu zajištění bezpečnosti uživatelů léčivých přípravků. Tato bezpečnost může být ohrožena snadnou dostupností volně prodejných léčivých přípravků v prodejnách a stále se rozvíjející propagací léčivých přípravků, která může představovat hrozbu, zejména pokud je v reklamě příliš využíván motiv strachu o vlastní zdraví. První část práce definuje základní pojmy důležité pro téma práce. V druhé části jsou představeny základní prameny právní regulace prodeje a reklamy volně prodejných léčivých přípravků. Následuje kapitola věnovaná problematice registrace léčivých přípravků s důrazem na jejich klasifikaci pro výdej bez lékařského předpisu. Samostatný pododdíl je věnován i hraničním výrobkům a rozdílům v regulaci jejich prodeje a reklamy oproti léčivým přípravkům. Další oddíl se věnuje samotné problematice prodeje volně prodejných léčivých přípravků. Zde jsou uvedeny podmínky prodeje, které jsou porovnány s podmínkami stanovenými pro výdej léčivých přípravků v lékárnách, dále je věnována pozornost dozoru nad prodejem...- Regulation of sales and advertising of non-prescription drugs The diploma thesis deals with the problems of the regulation of sales and advertising of non-prescription medicinal products which can be dispensed without a prescription. The main goal of this work is to evaluate this regulation in the context of ensuring the safety of users of medicinal products. Such safety might be threatened by placing easily available non- prescription medicinal products in stores and the growing promotion of medicines, which may pose a threat in case of using a fear for own health for marketing purposes. The first part of the thesis defines the basic concepts important for its topic. The second part presents the basic sources of legal regulation of sales and advertising of non-prescription medicinal products. Following chapter is devoted to the issue of registration of medicinal products with an emphasis on their classification for dispensing without prescription. A separate sub-section is also devoted to borderline products and differences in the regulation of their sales and advertising over medicinal products. The next section deals with the issue of sales of non- prescription medicinal products. Here are specified the conditions of the sales, which are compared with the conditions set for the dispensing of...
Keywords:
non-prescription medicinal products; regulation of advertisement; sales of medicinal products; prodej léčivých přípravků; regulace reklamy; volně prodejné léčivé přípravky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106441