Název:
Problematika inkluze na málotřídní škole
Překlad názvu:
Inclusion problems at small school with composite classes
Autoři:
Vlčková, Markéta ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Kočí, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem inkluze, které je v současné době neustále aktuálním a rozsáhlým, neboť ovlivňuje mnoho životů. Od učitelů a žáků, přes asistenty pedagoga, rodiče, odborníky i širší veřejnost. Tato práce se zabývá teoretickým vymezením inkluze jako takové, přičemž se opírá o aktuální zákony a odbornou literaturu. Poskytuje ucelený pohled na informace o problematice inkluze, včetně jejího vlivu na klima školy i jednotlivých tříd, které bezprostředně působí na zdraví všech účastníků školního života. Zároveň detailně popisuje prostředí málotřídní školy v České republice, které je klíčové v praktické části této práce. Cílem empirické části práce je zjištění názorů, zkušeností a pocitů asistentů pedagoga na vesnické málotřídní škole, které se týkají vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí toho je i popis reálné situace na prvním stupni málotřídní základní školy a zjištění, o jaký počet a typ žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se jedná. Stěžejní metodou byly zvoleny rozhovory s asistenty pedagoga, přičemž otázky se soustředí na každodenní činnosti a vztahy mezi asistenty pedagoga a dalšími aktéry školního života. Následně jsou analyzovány a na základě vyhodnocení byly učiněny návrhy pro reálné využití v praxi, a to zejména v komunikaci a ve vztahu...The thesis deals with the topic of inclusion, which is currently up to date and extensive because it affects many lives. Teachers and pupils, teacher assistants, parents, professionals and the wider public. This work deals with the theoretical definition of inclusion as such, based on current laws and literature. It provides a comprehensive view of information about inclusion, including its impact on school climate and individual classes that directly affect the health of all school life participants. It also describes in detail the environment of a small school with composite classes in the Czech Republic, which is crucial in the practical part of this work. The aim of the thesis is to find out the opinions, experiences and feelings of the teaching assistants at the village class school, which concern the education of pupils with special educational needs. It also includes a description of the real situation at the first stage of a small school with composite classes and the finding of the number and type of pupils with special educational needs. The key method was to select interviews with teacher assistants, with questions focused on day-to-day activities and relationships between teacher assistants and other school life participants. Subsequently they are analyzed and on the basis of evaluation...
Klíčová slova:
asistent pedagoga; inkluze; málotřídní škola; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; assistant teachers; inclusion; pupils with special educational needs; small school with composite classes