Original title:
Základní modely jednoduchých elektrických obvodů a jejich využívání ve výuce fyziky
Translated title:
Basic models of simple electric circuits and their use in physics teaching and learning
Authors:
Vítková, Miriam ; Dvořáková, Irena (advisor) ; Koudelková, Věra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V práci se zabývám jednoduchými modely elektrických obvodů, které jsou používané ve výuce fyziky. Nejprve jsem z dostupných zdrojů vybrala přehled modelů, které jsem následně hodnotila, zda jsou k předvádění ve třídách při vyučování vhodné či se spíše hodí pro diskuzi ve třídě a společné hledání chyb. Pro malý přehled reálně používaných modelů ve výuce fyziky jsem zvolila rozhovory s učiteli a internetový dotazník. Zjistila jsem, že existuje celá řada různých jednoduchých modelů elektrických obvodů, avšak ne každý je úplně vhodný pro prezentaci ve třídě bez následné diskuze o chybách. A také, že jsou učitelé, kteří rádi ve výuce elektřiny modely používají, ale také tací učitelé, kteří nechtějí modely žákům předvádět, protože si nejsou jisti, zda by je žáci správně interpretovali.The bachelor's thesis focuses on simple models of electric circuits that are used in physics classes. First I selected the overview of the models from accessible sources. Subsequently I categorised them to models that are suitable for classroom demonstration and to models that are more appropriate for discussion or error analysis. For a basic overview of models that are currently used in physics classes I created an online questionnaire and also interviewed several teachers of physics.I discovered that although there are various simple models of electric circuits available, not all of them would be suitable for classroom demonstration without subsequent discussion about possible errors. I also found out that there are teachers who like to use models of electric circuits in their classes whereas others avoid them because of the risk of students' misinterpretation.
Keywords:
electric circuit; modelling; teaching physics; elektrický obvod; modelování; výuka fyziky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/105874