Original title:
Využití čtenářských strategií k rozvoji čtení s porozuměním na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Using Reading Strategies to Develop Reading Comprehension at
Authors:
IBLOVÁ, Eva Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií na 1. stupni základní školy. V teoretické části práce jsou uvedeny základní metody RWCT a další aktivizační metody pro práci v hodinách českého jazyka a literatury. Dalším tématem jsou výsledky českých žáků v mezinárodních šetřeních PISA a PIRLS. Výzkumná část se zabývá postojem učitelů ke čtenářským strategiím, jejich rozvojem a vztahem k jejich užívání ve školské praxi. Pro praktickou část práce byla vytvořena sada žákovských pracovních listů, které obsahují čtenářské strategie a podporují tak rozvoj čtenářské gramotnosti.The dissertation deals with the development of reading comprehension through reading strategies at elementary school. The theoretical part introduces the basic RWCT methods and other activation methods to use in Czech language and literature lessons. Another topic is the result of the Czech pupils in the international researches PISA and PIRLS. The research part deals with teachers' attitude to the reading strategies, their development and their attitude to using them in the school practice. The practical part is a set of worksheets for pupils that include reading strategies and therefore support the development of reading comprehension.
Keywords:
critical thinking; functional literacy; PIRLS; PISA; Reading comprehension; reading strategies; worksheets; funkční gramotnost; kritické myšlení; PIRLS; PISA; pracovní listy; Čtenářská gramotnost; čtenářské strategie Citation: IBLOVÁ, Eva. Využití čtenářských strategií k rozvoji čtení s porozuměním na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52736