Název:
Případová studie malotřídní základní školy
Překlad názvu:
Case study of small-class primary school
Autoři:
SÝKOROVÁ, Johana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání na malotřídní základní škole. Jedná se o případovou studii konkrétní základní školy, která není plně organizována. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna do tří kapitol. V úvodní kapitole je popsáno současné pojetí českého školství, se kterým úzce souvisí kurikulárním systém vzdělávání v České republice. Tato část se zaměřuje zejména na jeho kurikulární dokumenty - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílá kniha). Druhá kapitola se věnuje učiteli, s cílem popsat jeho úlohu ve výchovně vzdělávacím procesu žáků základních škol. Dále definuje profesi učitele, charakterizuje jeho osobnost a vymezuje jeho role. Poslední kapitola se zabývá vzděláváním na malotřídních základních školách a zaměřuje se zejména na charakteristiku specifických vlastností malotřídního vzdělávání. Na teoretickou část úzce navazuje část praktická, která má kvalitativní charakter. Praktická část je detailní prezentací případové studie konkrétní malotřídní školy, která popisuje výchovně vzdělávací působení školy na její žáky, zároveň charakterizuje zdejší učitele, žáky a jejich rodiče. Pro výzkumné šetření byly použity metody pozorování, hloubkového rozhovoru a dotazníku.This diploma thesis deals with education at composite school and its problems. It is a case study at a particular primary school, which is not fully organized. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part contains three chapters. In the introductory chapter there is described the current conception of Czech education system. This system is related closely to curricular system of education in the Czech Republic. The first chapter is also focused on curricular documents - The Framework Educational Programme for Basic Education and National Programme for the Development of Education in the Czech Republic (White Paper). The second chapter deals with a teacher's personality. The aim is to describe the teacher's role in educational process at primary schools. Concerning teachers, there is also described their profession, characterization of their personality and definition of the teachers' role. The last chapter is concerned with education at composite primary schools and it is aimed especially at the characterization of specific attributes of composite schools education. The second part of the thesis is a practical part and it has qualitative character. The practical part is a detailed prezentation of the case study of a concrete composite school. This part describes pedagogical-educational influence of the school on its pupils. There are also described local teachers, pupils and their parents. There were used different methods for this research - observation, in-depth dialogue and qestionnaire.
Klíčová slova:
kurikulární systém; malotřídní vzdělávání; malotřídní škola; osobnost učitele; spojené ročníky; učitel na malotřídní škole; vzdělávací systém České republiky; základní škola; composite education; composite school; curricular system; education system in the Czech Republic; multi-age classrooms; primary school; teacher at composite school; teacher's personality Citace: SÝKOROVÁ, Johana. Případová studie malotřídní základní školy. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/44903