Název:
Prosociální chování v příbězích dětské literatury
Překlad názvu:
Prosocial behavior in the stories of children's literature
Autoři:
KADLECOVÁ, Dominika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Závěrečná bakalářská práce se zabývá rozvojem prosociálního chování u dítěte v předškolním období, pomocí příběhů a pohádek obsahujících prosociální prvky. Je tvořena dvěma částmi. Teoretická část se zabývá socializací jedince jako takového a následným socializačním procesem u dítěte v mateřské škole, který je dále podstatný pro rozvoj prosociálnosti a celkový emoční vývoj jedince. V poslední řadě je tato část věnována příběhům, které jsou nedílnou součástí života každého člověka a zároveň jsou velmi vhodnou motivací při práci s dětmi. V praktické části, jež se opírá o uváděná teoretická východiska, je vytvořen týdenní integrovaný celek vycházející z vybraného textu, který záměrně přispívá k rozvoji prosociálního chování u dětí v heterogenní skupině. Se zvoleným textem také souvisí tvorba seznamu dětské literatury s prosociálním akcentem, ze kterého je příběh uveden. Během celé realizace je prováděno pozorování jedinců, jejich reakcí a pozdějšího trvání osvojených projevů. O výsledcích je pojednáno v konečném vyhodnocení praktické části. Závěr práce shrnuje propojenost teorie s praxí a naplněné, či nenaplněné záměry a cíle.This bachelor thesis deals with the development of prosocial behaviour in a child in a preschool age by using stories and fairy tales containing prosocial elements. It consists of two parts. The theoretical part focus on socialization of the individual and subsequent socialization process of a child in the nursery school, which is further essential for the development of prosociality and the overall emotional development of the individual. Last but not least, this part is devoted to stories that are integral part of every person´s life and at the same time they are a very suitable motivation for working with children. In the practical part, which is based on the theoretical background, there is a weekly integrated unit based on a selected text that deliberately contributes to the development of prosocial behaviour in children in a heterogeneous group. The selected text also relates to the creation of a list of children´s literature with a prosocial accent from which the story is given. Throughout the implementation, observations of individuals, their reaction and later duration of the acquired manifestations are carried out. The results are discussed in the final evaluation of the practical part. The conclusion summarizesthe interconnectedness of unfulfilled goals and objectives.
Klíčová slova:
emoční vývoj; morální vývoj; prosociální chování; příběh; socializace; emotional development; moral development; prosocial behaviour; socialization; story Citace: KADLECOVÁ, Dominika. Prosociální chování v příbězích dětské literatury. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/54251