Název:
Podpora realizace a vysvětlení problematických fyzikálních pokusů ve výuce na prvním stupni základní školy - minipřípadová studie
Překlad názvu:
Support for the implementation and explanation of problematic physics experiments in education at primary school - mini case study
Autoři:
Čermáková, Aneta ; Houfková, Jitka (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] i Název práce: Podpora realizace a vysvětlení problematických fyzikálních pokusů ve výuce na prvním stupni základní školy - minipřípadová studie Autor: Bc. Aneta Čermáková Katedra/Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce má za cíl seznámit se s problematikou pokusů v přírodovědě a prvouce na prvním stupni základní školy. Zjišťuje, na jaké překážky narážejí učitelé a učitelky prvního stupně ZŠ při zařazování pokusů do výuky, a formuluje zásady, kterými by se měli řídit autoři budoucích materiálů s pokusy pro první stupeň ZŠ, aby učitelům zařazení pokusů do výuky co nejvíce usnadnili. Po úvodu práce zabývajícím se pokusem v kurikulu a učebnicích pro základní vzdělávání následuje záznam z rozhovorů uskutečněných s osmi učitelkami ZŠ. Na základě rozhovorů byl připraven materiál obsahující popis patnácti experimentů pro první stupeň ZŠ, který je další částí práce. Následují výstupy ze zpětné vazby od zapojených učitelek, na základě kterých byl materiál upraven a byly zformulovány závěry a doporučení pro další podobné metodické materiály. K práci je přiloženo CD s textem práce v elektronické podobě, nahrávkami z rozhovorů s učitelkami, fotografiemi a videi ilustrujícími experimenty a dotazníkem, pomocí kterého...i Title: Support for the Implementation and Explanation of Problematic Physics Experiments in Education at Primary School - Mini Case Study Author: Bc. Aneta Čermáková Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: This thesis aim is to refer and to acquaint with the problem of experiment in natural sciences at primary school. It identifies the obstacles encountered by primary school teachers when they use experiments in the education and it formulates principles that should guide authors of future materials dealing with experiments for primary school to make it easier for teachers to use them in education. After the introduction dealing with the experiment in the curriculum and textbooks for primary education, interviews with 8 primary school teachers follow. Based on the interviews, a material containing 15 descriptions of experiments for primary school was prepared. It is the next part of the work. This is followed by the outputs from the involved teachers' feedback on the basis of which the material was modified and the conclusions and recommendations for other similar materials were formulated. A CD with the thesis text in digital form, recordings of interviews with teachers, photos and videos illustrating the experiments...
Klíčová slova:
fyzikální pokusy; podpora učitelů; základní škola; physics experiments; primary school; support of teachers