Original title:
Organická chemie a názvosloví organické chemie na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií
Translated title:
Organic chemistry and nomenclature of organic chemistry at secondary school
Authors:
Bláhová, Jana ; Šulcová, Renata (advisor) ; Teplá, Milada (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] BLÁHOVÁ, J.. Organická chemie a názvosloví organické chemie na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Praha: PřF UK, 2019. Klíčová slova: organická chemie, základní škola, víceleté gymnázium, rešerše učebnic, kurikulární dokumenty, stratifikovaný výběr, organické názvosloví, didaktická hra Abstrakt Bakalářská práce se zabývá otázkou výuky organické chemie na základních školách a příslušných ročnících víceletých gymnázií. Cílem práce je provést rozbor oblasti organické chemie ve školních vzdělávacích programech a učebnicích chemie. Reprezentativní vzorek školních vzdělávacích programů byl zvolen metodou stratifikovaného výběru. K rozborům byly použity metody pedagogického šetření, jejichž výsledky byly vyhodnoceny a diskutovány. Na základě zjištěných skutečností byla na závěr navržena didaktická hra s tematikou organického názvosloví. Hlavním zjištěním této práce jsou určité disproporce a nesrovnalosti mezi rámcovým vzdělávacím programem a školními vzdělávacími programy v oblasti organické chemie.BLÁHOVÁ, J.. Organic chemistry and nomenclature of organic chemistry at secondary school. Prague: Faculty of Science Charles University, 2019. Keywords: organic chemistry, secondary school, research of textbooks, curriculum documents, stratified selection, nomenclature of organic chemistry, serious game Abstract Bachelor's thesis deals with questions of teaching of organic chemistry at secondary schools. The main object of thesis is to do a survey and to analyse curricular documents and chemistry textbooks. Representative sample was chosen at the basis of stratified choice. Pedagogical research methods were used to analyse and evaluate data. Results were evaluated and discussed. A serious game based on nomenclature of organic chemistry was designed on the base of discovered facts. Some minor disproportions were discovered between School Educational Programmes and Framework Educational Programme.
Keywords:
curriculum documents; nomenclature of organic chemistry; organic chemistry; research of textbooks; secondary school; serious game; stratified selection; didaktická hra; kurikulární dokumenty; organická chemie; organické názvosloví; rešerše učebnic; stratifikovaný výběr; víceleté gymnázium; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/105306