Original title:
Populární literatura a její místo na střední škole
Translated title:
Popular literature and its place in secondary school
Authors:
Bogoczová, Markéta ; Králíková, Andrea (advisor) ; Brož, František (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměří na populární literaturu a její místo na střední škole, konkrétně se bude jednat o výzkum, nakolik je tato literatura zastoupena v seznamech literatury k maturitní zkoušce a také se na základě ukázek pokusí podat návrhy, jak by mohly vypadat nejen hodiny literární výchovy, jaké otázky by mohly být studentům kladeny, ale budou vytvořeny pracovní listy k maturitní zkoušce, jejichž výňatky jsou vybrány právě z titulů populární literatury. Jako výchozí zdroje budou využity základní slovníkové práce, příručky pro základní a střední školy, Trávníčkovy výzkumy čtenářství a čtenářské kultury a také odborné práce týkající se jak populární kultury, tak i literatury pro děti a mládež.This master's thesis focuses on popular literature and its place on czech secondary schools with a research on how much this kind of literature is involved in the reading lists for the Maturita exam. Based on examples we will try to give some proposals not only for what literature lessons should look like and which questions should be answered by the students but we will also prepare worksheets for the Maturita exam where selected parts from works of popular literature will be used. As initial sources we will use basic dictionary works, guides for elementary and secondary schools, Trávníček's researches on reading and reading culture and also expert works concerning popular culture and literature for children and adolescents.
Keywords:
maturita exam; popular literature; required reading; secondary school education; worksheets; maturita; populární literatura; pracovní listy; seznamy četby; výuka na střední škole
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/105217