Název:
Činnost nevládních neziskových organizací v oblasti předškolního vzdělávání pro sociálně znevýhodněné a jejich role v inkluzi romských dětí
Překlad názvu:
The Activities of Nongovernmental Organizations in the Field of Preschool Education for Socially Disadvantaged and their Role in the Inclusion of Roma Children
Autoři:
Kozáková, Aneta ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Klípa, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V diplomové práci spojuji téma vzdělávacího systému v České republice s tématem sociálního vyloučení, jež je jedním z faktorů, který se podílí na tendenci ke vzniku segregovaných škol a v němž se u nás často nacházejí Romové, s tématem občanské společnosti a to jak z hlediska její organizované formy - neziskových organizací, tak z hlediska její subjektivně vnímané složky tzv. civility neboli občanskosti. V teoretické části uvádím poznatky z těchto oblastí potřebné k porozumění problematice a k zasazení výzkumné části do kontextu. V metodologické části práce sleduji činnosti nevládních neziskových organizací věnujících se předškolní přípravě dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, jejich vztahů a spolupráce se státními institucemi, jejich roli ve vzdělávacím procesu a faktorů, jež přispívají k tomu, že děti ze sociálně znevýhodněného prostředí jsou ve velké míře v předškolní přípravě vzdělávány organizacemi občanského sektoru. Jedna z výzkumných otázek se týká role těchto neziskových organizací v inkluzi romských dětí do systému základního škol.The diploma thesis combines the issue of the educational system in the Czech Republic with the issue of social exclusion that contributes to the tendency of the emergence of segregated schools in which Roma are often found. Another issues to combines with is civil society, both in terms of its organized form - non-profit organizations so from the point of view of its subjectively perceived component so-called civility. In the theoretical part are presented the knowledge from these areas needed to understand the problems and to place the research part in the context. The methodological part of the thesis monitors the activities of non-profit organizations dealing with pre-school preparation of children from socially disadvantaged environment, their relationships and cooperation with state institutions, their role in the education process and factors contributing to the fact that these children are to a great extent provided with pre-school education by civil society organizations. One of the research questions concerns the role of these non-profit organizations in the inclusion of Roma children in the elementary school system.
Klíčová slova:
inkluze; neziskové organizace; občanskost (civility); občanská společnosti; občanství; Romové; romský žák; Segregace ve vzdělávání; sociální vyloučení; citizenship; civil society; civility; inclusion; non-profit organizations; Roma people; Roma pupil; Segregation in education; social exclusion