TY - THES TI - Působení školní psycholožky/psychologa v oblasti učitelského vyhoření TT - School psychologist's work in teacher's burnout syndrome AU - Bartoňová, Anna AB - This thesis deals with the work of school psychologists in the field of teachers burnout syndrom. The purpose of this study is to describe how the school psychologists perceive burnout syndrome, how they contribute in its prevention and solving this problem in schools. The theoretical part focuses on the definition of school psychology according to current Czech law and available studies. The focus is on the work of school psychologists with teachers. The following chapters describe burnout syndrome, its causes, symptoms, prevention and how to handle it. The focus is on the teachers, whose job can be risky due to burnout syndrome. The practical part includes the results of qualitative research. The research was derived through interviews with 11 school psychologists (10 women and 1 man). According to my analysis I found that the school psychologists view burnout syndrom as a genuine problem and also recognise that being a teacher can be a risky occupation. They do not have any appropriate diagnostic tools to detect the professional satisfaction of the teachers. In some cases they monitor the situation at school. While working, they both consciously and unconsciously contribute to the prevention of the teachers burnout syndrome. When the teachers know that the psychologists are there for them, it... AB - Diplomová práce se zabývá působením školních psychologů/psycholožek v oblasti učitelského vyhoření. Cílem předkládané práce je zjistit a popsat, jak školní psychologové/psycholožky vnímají syndrom vyhoření a jakým způsobem přispívají k prevenci či samotnému řešení syndromu vyhoření u učitelů/učitelek na základních školách, kde působí. Teoretická východiska se věnují vymezení školní psychologie vzhledem k aktuální legislativě a na základě dostupných výzkumů. Důraz je přitom kladen na práci školních psychologů/psycholožek s vyučujícími. Dále pojednávají o syndromu vyhoření, jeho příčinách, projevech, prevenci, ale i možnostech řešení. Přičemž pozornost je věnována především učitelství jako rizikovému povolání. Empirická část seznamuje s průběhem a výsledky kvalitativního výzkumu. Ten byl realizován prostřednictvím rozhovorů s 10 školními psycholožkami a 1 školním psychologem. Prostřednictvím jejich analýzy jsem zjistila, že školní psycholožky a psycholog vnímají syndrom vyhoření u učitelů/učitelek jako aktuální téma a učitelství jako rizikové povolání. Ve škole nevyužívají žádné diagnostické nástroje pro zjištění profesní spokojenosti učitelů/učitelek a ani jimi nedisponují. V některých případech však situaci ve škole monitorují. Svým působením na škole přispívají k prevenci učitelského vyhoření, i... UR - http://hdl.handle.net/123456789/104644 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-392548 A2 - Smetáčková, Irena A2 - Pavlas Martanová, Veronika LA - cze KW - vyhoření KW - burnout syndrome KW - řešení KW - school psychology KW - učitelé KW - teachers KW - školní psychologie KW - prevention KW - prevence KW - intervention PY - 2019 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -