Original title:
Konzultace učitel - žák - rodič na 1. stupni ZŠ se zaměřením na poskytování zpětné vazby
Translated title:
Consultation teacher - pupil - parent at primary schools focusing on providing feedback
Authors:
Trpálková, Linda ; Starý, Karel (advisor) ; Laufková, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Konzultace učitel - žák - rodič na 1. stupni ZŠ se zaměřením na poskytování zpětné vazby pojednává o specifické roli konzultací ve vzdělávacím procesu jako formě spolupráce rodiny a školy. Cílem práce je podrobněji přiblížit konzultace učitel - žák - rodič v širším kontextu a poukázat na jejich potenciál zejména z hlediska formativního hodnocení. Jedná se o mimořádnou vzdělávací příležitost, která skrze poskytování zpětné vazby, a to přímo ze tří stran současně, pomáhá vést žáka k osobnímu rozvoji a zlepšování jeho procesu učení. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu konzultace učitel - žák - rodič, popisu jejich funkce a vývoje jako komunikační platformy. Část textu nabízí inspirující aplikaci této netradiční schůzky ve Švédsku. Pozornost je taktéž věnována implementaci žákových podkladů, které slouží jako zásadní opora pro práci s formativní zpětnou vazbou. Druhá, empirická část se věnuje rekonstrukci celkem tří konzultačních setkání prvního stupně základních škol a reflektuje průběh této události ze strany učitele, žáka i rodiče v podobě případové studie. Šetření potvrzuje hodnotu všech tří přístupů a formování postojů všech zmíněných aktérů s ohledem na rozvoj žáka. V této části je rovněž sledována práce učitele s formativní zpětnou vazbou. KLÍČOVÁ SLOVA konzultace...The thesis named Consultation teacher - student - parent at primary school with focus to providing feedback deals with specific role of consultations in the process of education as a form of cooperation between family and school. The aim of this thesis is to closer describe consultations teacher - student - parent in the extensive context and point out their potential in particular from the point of view of the formative assessment. It is a special educational opportunity that facilitates students' personal development and improvement in the process of learning via providing feedback which comes simultaneously from three sides. The theoretical part deals with defining term consultation teacher - student - parent, describing their functions and development as a communication platform. Part of the text offers an inspiring application of this untraditional appointment in Sweden. Attention is also focused to implementing students'sources that work as essential support for work with the formative feedback. The second, empirical part deals with reconstruction of three consultation meetings at primary school and reflects development of this event from the side of teacher, student as well as parent in the form of a case study. This research confirms the value of all three approaches and formation of...
Keywords:
assessment of learning; behavior assessment; class meetings; communication between school and family; consultation teacher - pupil - parent; feedback; formative assessment; formativní hodnocení; hodnocení chování; hodnocení učení; komunikace mezi školou a rodinou; konzultace učitel - žák - rodič; třídní schůzky; zpětná vazba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/123456789/104603