TY - THES TI - Vliv fyzického, sociálního prostředí a rodičovských postojů na množství a složení hravého chování dětí. TT - The influence of physical, social environment and parental views on the quantity and composition of play behaviour in children. AU - Rzepecká, Michaela AB - This bachelor thesis focuses on identifying the main external factors that influence the quantity and diversity of playful behavior of children. The thesis deals with active, outdoor, spontaneous, motional and interactive game, both in individual and social form, i.e. play between children and between children and adults. The work provides an overview of the physical, social and parental views on the children's play on the number of children's outdoor games. It is also possible to link the motivation of a child to a free outdoor game with selected external factors. Last but not least the work demonstrates the methods used to measure these three factors. The research proposal is derived from the findings in the first part of the thesis and seeks a comprehensive view of this issue. It focuses on verifying the impact of the immediate physical environment (forest, street, playground, etc.), the availability of these places, the social influence that includes siblings, friends and parents who normally play with the child and attitudes of parents (letting the child to play alone outside, the importance of free game in general) to motivate the child to a free outdoor game. This is going to be surveyed through a semi-structured interview. AB - Tato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci hlavních vnějších faktorů, které ovlivňují množství a různorodost hravého chování dětí. Práce se zabývá aktivní, venkovní, spontánní, pohybovou a interakční hrou, a to jak ve formě individuální, tak i sociální, tj. hrou mezi dětmi navzájem i mezi dětmi a dospělými. Práce poskytuje přehled zachycující působení fyzického, sociálního prostředí a rodičovských postojů k dětské hře na množství dětské venkovní hry. Nastíněna je také možná souvislost motivace dítěte k volné venkovní hře s vybranými vnějšími faktory. V neposlední řadě jsou uvedeny i metody, které se používají v souvislosti s měřením těchto tří faktorů. Návrh výzkumu je odvozen od nálezů v první části práce a snaží se o komplexní pohled na tuto problematiku. Je zaměřen na ověření vlivu bezprostředního fyzického prostředí (les, ulice, hřiště apod.), dostupnosti těchto míst, dále pak sociálního vlivu, který zahrnuje sourozence, kamarády a rodiče, kteří si s daným dítětem běžně hrají a postojů rodičů (např. strach pouštět dítě samotné ven, důležitost volné hry obecně) na motivaci dítěte k volné venkovní hře, což bude zjišťováno pomocí polostrukturovaného rozhovoru. UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-389679 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/103490 A2 - Kučerová, Andrea A2 - Špinka, Marek LA - cze KW - Childrens play|physical environment|social environment|parental views KW - Dětská hra|fyzické prostředí|sociální prostředí|rodičovské postoje PY - 2018 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -