Název:
Práce s filmovým materiálem ve výuce češtiny jako cizího jazyka za účelem prezentace českých reálií
Překlad názvu:
Using Film Material in Teaching Czech as a Foreign language to Present Czech culture
Autoři:
Kolářová, Kristýna ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce s filmovým materiálem ve výuce češtiny jako cizího jazyka za účelem prezentace českých reálií Abstrakt Cílem této práce je poskytnout učitelům češtiny jako cizího jazyka informace o tom, jakým způsobem je možné pro jazykovou úroveň B2 prezentovat české reálie za použití filmu. V teoretické části je vysvětlena problematika reálií, definován termín sociokulturní a interkulturní kompetence a představen rozsah toho, co vše v sobě sociokulturní kompetence v popisu úrovně B2 zahrnuje. Dále je vysvětlen didaktický přístup k reáliím Weimanna a Hosche, a uvedeny hlavní prvky komunikačního přístupu. Závěr teoretické části je věnován využití filmu ve výuce, jsou uvedeny důvody, proč film do výuky zahrnout, i pozitiva a negativa, která jsou s tím spojena, a představeny metody, jak s filmem ve výuce pracovat. V praktické části jsou analyzovány dostupné materiály, které se věnují práci s filmem ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Především však tato část obsahuje návrh práce s filmem ve výuce vytvořeným na základě poznatků z teoretické části.Using Film Material in Teaching Czech as a Foreign Language to Present Czech Culture Abstract The aim of this thesis is to offer teachers of Czech as a second language information about the use of films to present Czech culture in B2 level. The theoretical part focuses on the definition of Czech culture by different authors, and the explanation of sociocultural and intercultural competence. Also, the approach of Weimann and Hosch towards teaching culture is defined, and the main components of communicative approach are introduced. Further, the use of films in language teaching is explored together with the specification of the reasons why films should be used in language teaching, advantages and disadvantages connected to it, and the methods of the film presentation are introduced. The practical part consists of two main parts. In the first part the available materials containing the use of films in teaching Czech as a second language are analysed, and the second part introduces an educational material based on the information found in the theoretical part of this thesis.
Klíčová slova:
film ve výuce|čeština jako cizí jazyk|české reálie|sociokulturní kompetence|interkulturní kompetence|interkulturní mluvčí|Weimann a Hosch|komunikační přístup|úroveň B2|výuka dospělých; film in the classroom|Czech as a foreign language|Czech culture|sociocultural competence|intercultural competence|intercultural speaker|Weimann and Hosch|communicative approach|B2 level|adult learning