Original title:
Případová studie: zavádění prvků formativního hodnocení do výuky
Translated title:
Case Study: An Implementation of Formative Assessment into Education
Authors:
Raška, Dominik ; Starý, Karel (advisor) ; Laufková, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Případová studie: zavádění prvků formativního hodnocení do výuky se zaměřuje na formativní hodnocení a jeho místo i specifika v edukační realitě ze dvou úhlů pohledu - zaměřuje se na bezprostřední zkušenosti učitelů i žáků, a zároveň na celoškolní proces zavádění této změny do výuky. Cílem práce je přiblížit formativní hodnocení jako prostředek funkční zpětné vazby mezi žáky a učiteli, a nabídnout osobní zkušenosti s implementací formativního hodnocení do výuky z pohledu učitelů i žáků. V teoretické části jsou vymezeny hlavní charakteristiky formativního hodnocení, spolu s konkrétními metodami či technikami a jejich přínosem. Dále nabízí teoretická část pohled na to, jak lze řídit proces zavádění změn do škol. Empirická část prezentuje výsledky z výzkumného šetření, zaměřeného na implementaci konkrétních prvků formativního hodnocení do výuky ve vybrané škole. Výsledky výzkumu nakonec potvrzují zásadní vliv vedení změny na celkový výsledek tohoto procesu a postupnou změnu postojů i motivace hlavních aktérů. KLÍČOVÁ SLOVA formativní hodnocení, zpětná vazba, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení, kriteriální hodnocení, řízení procesu změnyThe Diploma Thesis named Case Study: Implementing Formative Assessment into Education focuses on formative assessment and its place as well as specifics in educational reality from two perspectives - it aims at first-hand experience of teachers and pupils, and it also examines the whole-school process of implementing this change into education. The thesis' goal is to identify formative assessment as means of functional feedback between teachers and pupils, and to offer personal experience with implementing formative assessment into education from the point of view of teachers as well as pupils. The theoretical part characterises the formative assessment's major features along with methods and techniques and their respective benefits. The theoretical part further offers an overlook of how the process of implementing changes into schools can be managed. The empirical part then presents findings from a research aimed at implementing specific parts of formative assessment into practice at a selected school. Finally, the results point out mainly the crucial influence of management of the change on the overall outcome of the process and the gradual change of views and motivations of leading actors. KEYWORDS formative assessment, feedback, peer assessment, self-assessment, criterion-referenced assessment,...
Keywords:
criterion-referenced assessment; feedback; formative assessment; peer assessment; self-assessment; formativní hodnocení; kriteriální hodnocení; sebehodnocení; vrstevnické hodnocení; zpětná vazba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101388